De Mol aast op SBS6, een spel of serieus?

Is het een spelletje? Een vijandig bod? Het voorstel van John de Mol om SBS volledig over te nemen zet in elk geval de verhoudingen tussen Sanoma en Talpa, die de laatste maanden al niet best waren, op scherp.

Het Finse Sanoma en Talpa kochten de zenders van SBS, alsmede Veronica Magazine, in 2011 voor circa 1 miljard euro. Sanoma heeft 67 procent van de aandelen, Talpa 33. Volgens Het Financieele Dagblad wil Talpa Sanoma uitkopen voor 373 miljoen euro. Zo zou De Mol nog meer invloed willen op de programmering van SBS. Beide partijen bevestigen het bedrag niet. „SBS is niet te koop”, zei een woordvoerder van Sanoma gisteren. „En komt ook niet te koop.” Het bod zou de waarde van SBS halveren. En dat kan Sanoma moeilijk uitleggen aan de banken die de overname in 2011 financierden.

SBS presteert al langer slechter dan verwacht. Vlaggeschip SBS 6 trekt veel minder kijkers dan RTL 4 in de leeftijdscategorie 20 tot 49 jaar. Dat is de favoriete doelgroep van adverteerders. Een commerciële zender voelt slechte kijkcijfers direct in de omzet, omdat die cijfers de basis van de advertentietarieven zijn. De problemen bij SBS raken De Mol ook internationaal. Voor Talpa zijn de drie zenders (SBS6, Net5 en Veronica) showrooms. Het bedrijf maakt volgens betrokkenen bijna de helft van alle SBS-programma’s. Een scorend format is makkelijker aan het buitenland te verkopen. Een hit als The Voice (RTL 4) heeft De Mol voor SBS6 nog niet gemaakt. Het is de vraag in hoeverre Sanoma genoegen neemt met de relatief lage kijkcijfers van Talpa-programma’s. De partijen praten over de programmering, het voorstel Sanoma uit te kopen is onderdeel van de onderhandelingen. „Het is duidelijk dat maatregelen nodig zijn om de prestaties te verbeteren”, is het enige wat de woordvoerder van Sanoma daarover kwijt wil.

Sanoma zou onder grote druk van zijn financiers staan. Het bedrijf meldde eind oktober een schuld van 1,3 miljard euro. Die zal iets dalen nu Sanoma een hybride obligatie heeft uitgegeven ter waarde van 100 miljoen euro. Die bevat zowel elementen van schulden als van aandelen. De opbrengst wordt gebruikt om de schulden te verlagen. De schulden komen onder meer voort uit de overname van tv-zenders van SBS in Nederland en België. Sanoma gaat drastisch reorganiseren. Het bedrijf wil een groot aantal tijdschriften in Nederland verkopen of stopzetten. De belangen in België en Rusland zijn te koop.

De drie Nederlandse zenders zijn niet te koop, zij zijn, met video-on-demanddienst Kijk.nl, „belangrijke bouwstenen” van de strategie. Sanoma zegt dat het nog altijd sterk gelooft in de toekomst van SBS. Tv hoort volgens Sanoma bij een uitgever die moet uitgroeien tot multimediaal concern.

    • Jan Benjamin