Zó draag je een gedicht goed voor

Niets zo erg als gedichten vanavond verzanden in gestotter. Wil je dat voorkomen? Volg dan deze tips van Lars Duursma en Job ten Bosch.

Een bulldozer aan het werk bij een kolenmijn in Kentucky. 40 procent van de uitstoot van CO2 in de VS komt door kolen. Het is de meest vervuilende energiebron. Foto AFP

Nu ga je het beleven, deze is voor jou! Daar zit je dan, met op je schoot een grote surprise en in je hand een lang gedicht. Op de leuning naast je balanceert het schaaltje met de boterletter. Je moest het snel wegzetten toen je zwager met luide stem en plezier in z’n ogen jouw naam riep.

Het is de eerste keer dat je Sinterklaas viert bij je schoonfamilie en je was al gewaarschuwd dat zij ‘gedichten én surprises’ erg serieus nemen. Waar jij gisteren nog snel drie gedichten en een surprise in elkaar wist te zetten voor je partner, je schoonvader en die zwager die je eigenlijk helemaal niet kent, weet je dat je schoonfamilie hier al weken mee bezig is.

Je opent het gedicht. Drie vellen! Hier heeft iemand duidelijk veel werk in gestoken. Omdat je het goed wil voordragen, begin je met inlezen. De tekst ziet eruit als één grote bundeling losse regels: zelfs met de grootste moeite herken je hier geen rijmschema in. „Ho eens”, roept je zwager. „Hier lezen we onze gedichten direct voor. We willen je echte reactie zien!”

Herkenbare situatie? Hier vijf tips voor een succesvolle entree bij je schoonfamilie. Oftewel: zó draag je een sinterklaasgedicht goed voor.

org dat je er plezier in hebt! De paradox van perfectionisme: hoe perfecter je iets probeert te presenteren, hoe verkrampter en onnatuurlijker het vaak overkomt. We zien het keer op keer bij mensen die een verhaal neerzetten: pas als je er zélf van geniet, zullen anderen dat ook doen.

dem UIT voordat je je gedicht uitspreekt. Het is best spannend als ineens alle ogen op jou gericht zijn. Veel mensen zuigen hun longen dan in een reflex helemaal vol met lucht. Het effect: je stem kruipt helemaal omhoog naar je keel en klinkt erg fragiel. Je voelt je onwennig en komt onnodig zenuwachtig over.

eef alle aandacht aan de woorden die je op dát moment uitspreekt. Wanneer het mis gaat bij sinterklaasgedichten? Zodra je tijdens het voordragen al in gedachten de volgende zin leest. Je verspreekt je of raffelt zinnen af, terwijl de nadruk bij rijm nu juist vaak ligt op het laatste woord.

oek oogcontact aan het einde van de zin. Bij het voorlezen van z’n eerste Troonrede maakte koning Willem-Alexander een beginnersfout: bij de laatste woorden van iedere zin keek hij al weer naar z’n blaadje. Dat kan jij beter bij je sinterklaasgedicht. Door bij de laatste woorden van een zin oogcontact te zoeken, verdubbel je de impact van je verhaal.

a snel weer verder als je je een keer verspreekt. Hoe meer nadruk je zelf op een fout legt, hoe meer aandacht deze krijgt bij je publiek. In een vlek moet je niet wrijven: die les benadrukt Jack de Vries altijd bij politieke campagnes. Knoop die les in je oren bij het voordragen van je sinterklaasgedicht – hopelijk is-ie niet nodig bij het uitpakken van je surprise.