‘Tv-producent John de Mol wil Sanoma uitkopen bij SBS’

John de Mol zou Sanoma willen uitkopen bij SBS. De zender heeft sinds de overname door Talpa en Sanoma nog weinig nieuwe kijkers weten te trekken. Foto ANP / Rick Nederstigt

Tv-producent John de Mol zou SBS willen overnemen van het Finse mediabedrijf Sanoma. Talpa, het bedrijf van De Mol, zou daartoe een bod op Sanoma’s belang van 67 procent in SBS hebben gedaan van 373 miljoen euro. Dat melden bronnen rond de drie bedrijven aan Het Financieele Dagblad.

Door een overname zou SBS volledig in handen komen van De Mol. In 2011 kocht Talpa samen met Sanoma SB6, Net5, Veronica en Veronica Magazine van het Duitse tv-concern ProSiebenSat1 voor een miljard euro. De Mols bedrijf zou bereid zijn om het Veronica Magazine volledig aan Sanoma over te doen. Door het bod wordt SBS gewaardeerd op 520 miljoen euro. Daarmee is het televisiebedrijf sinds 2011 ruim gehalveerd in waarde. Beide bedrijven schreven afgelopen jaar al miljoenen af op hun belangen.

Talpa verstuurde vorige maand een brief over het bod aan de top van Sanoma. Volgens het FD heeft het Finse bedrijf daar nog niet op gereageerd. Sanoma wilde tegenover de krant niet ingaan op de brief. Wel verklaarde het bedrijf ‘niet geïnteresseerd te zijn in een verkoop’.

Moeizame relatie tussen De Mol en Sanoma

SBS heeft de kijker nog niet weten terug te winnen van RTL en de publieke omroepen. Ook dat zou mede door de moeizame relatie komen tussen De Mol en de Finnen. Volgens ingewijden zou er frustratie zijn bij De Mol over de koers van Sanoma. Het mediabedrijf heeft nog weinig geïnvesteerd in digitale activiteiten. De Nederlandse tv-producent zou willen investeren in de zenders SBS, Net 5 en Veronica, terwijl Sanoma juist wil bezuinigen door de uitgeefactiviteiten samen te voegen met de tv-zenders.

Het mediaconcern maakte eind oktober bekend de digitale activiteiten in de verschillende landen onder te willen brengen in een aparte internationale afdeling en zo schaalvoordelen te willen behalen. De uitgever wil meer synergie tussen digitaal, print en tv. Daartoe gaat het maximaal 500 banen schrappen en titels van bladen die niet langer winstgevend zijn, verkopen of opheffen.

    • Anouk Eigenraam