Recensies: Bro’s Before Ho’s troeft Mannenharten af als dé feestdagenfilm

Scène uit Bro's Before Ho's met Theo Maassen, Tim Haars, Henry van Loon en Daniel Arends.

De strijd om de officieuze titel Feestdagenfilm van het Jaar zou deze maand gaan tussen het vorige week reeds matig ontvangen Mannenharten en Bro’s Before Ho’s. Laatstgenoemde titel van New Kids-scenaristen en regisseurs Steffen Haars en Flip van der Kuil lijkt enigszins glansrijk te winnen.

Bro’s Before Ho’s, net als New Kids een Eyeworks-productie, draait om Max (Tim Haars) en zijn geadopteerde broer Jules (acteerdebuut cabaretier Daniel Arends). Ze afficheren zichzelf als ‘Duo Penotti’, spreken elkaar constant aan met bitch en nigga. Veel recensies roemen hun sidekick René, gespeeld door cabaretier Henry van Loon.

De broers Max en Jules zweren nooit een relatie te beginnen, meisjes zijn goed voor een onenightstand, meer niet. Tot ze gehandicaptenverzorgster Anna (Sylvia Hoeks) ontmoeten, die zich als een van de boys gedraagt: ze kan goed zuipen, vloeken, gamen en boeren. Tot ongenoegen van videotheekbediende Max dreigt Jules haar te krijgen. Bijrollen zijn er voor Theo Maassen en oud-New Kid Huub Smit.

‘Grof, lomp en wars van zoetsappigheid.’

Een romkom met ballen, schrijft de Telegraaf. Recensent Marco Wijers vindt dat regisseurs Haars en Van der Kuil op dit genre echter wel hun eigen stempel drukken: grof, lomp en wars van zoetsappigheid. Bro’s Before Ho’s schetst volgens hem op aanstekelijke wijze het spel tussen de hoofdpersonages Max, Jules en Anna.

“Hun klassieke driehoeksverhouding wordt opgetuigd met allerlei verrassende verwikkelingen en kleurrijke scènes. Opvallend daarbij is dat de belangrijkste personages in Bro’s Before Ho’s veel meer mens zijn dan de karikaturale typetjes uit de New Kids-films ooit werden.”

Gebleven zijn volgens de Telegraaf de botte humor en wie bereid is verder te kijken ontdekt dat Bro’s Before Ho’s eigenlijk een ruwe bolster is met een vertederend blank pitje. ●●●

‘Eindelijk een volwaardige Nederlandse vertegenwoordiger’

De Volkskrant looft het “lekker anarchistische” Bro’s Before Ho’s als “eindelijk een volwaardige Nederlandse vertegenwoordiger” van het genre ‘mannenvriendschappen in films’. Berend Jan Bockting schrijft dat de film van een afstandje vooral redelijk doordachte onderbroekenlol biedt, uitgevoerd door de overtuigende Haars, Arends en Van Loon dankzij hun “welhaast perfecte gevoel voor timing”.

“Het vermogen om spontaan en onvoorspelbaar grappig te zijn maakt ze uniek binnen de Nederlandse film.”

Wie een nadere blik op de film legt, zo schrijft de Volkskrant, ziet met hoeveel liefde en mededogen de regisseurs de karakters hebben uitgedacht. “Echte personages met reële levensvragen en dito problemen. Dat is knap bij een film die geregeld zo mooi gierend uit de bocht vliegt.” ●●●●

‘Alles klopt’

Volgens NRC-recensent André Waardenburg geeft Bro’s Before Ho’s de doelgroep precies wat het wil: grove grappen, bot seksisme, idiote situaties en humor die moraalridders als politiek incorrect zouden betitelen.

“Deze vermakelijke Nederlandse romkom vangt niet alleen de eigenaardigheden van Generatie Y, maar geeft er stiekem ook een beetje kritiek op: de stoere straattaal is een pantser dat vooral de volwassenwording in de weg zit.”

“Alles klopt” aan de mix van bovengenoemde element, aldus NRC. ●●●●

‘Leukste Nederlandse komedie van het jaar’

Cinema.nl (●●●●) van de VPRO waardeert met name Henry van Loon (“een constante bron van geestigheid”) en Sylvia Hoeks. “Het is haar chemie met Tim Haars die hun liefdesverhaal tussen alle wansmaak toch tot leven wekt.”

Lang niet alles werkt perfect, zo meldt het filmblog. “De personages van Daniël Arends en Theo Maassen komen niet helemaal uit de verf en zakt de film richting het einde een beetje in.” Cinema.nl stelt dat deze minpunten zijn weg te strepen tegen de “fris geschoten beelden, vlotte montage en fijne soundtrack.”

“De guitige aanpak van Haars en Van der Kuil en hun spervuur aan geslaagde grappen is Bro’s Before Ho’s de leukste Nederlandse komedie van het jaar.”

Toegift

Trouw (●●●) ziet een zachte, bijna romantische film en tegelijkertijd een energieke, ultramelige komedie: “Een geheid kassucces”, aldus recensent Jann Ruyters. Genietbaarder dan het weeë Mannenharten, meent zij. Ook Ab Zagt van het AD (●●●) herkent romantiek achter alle grofheid van het vloeken, tieren, blowen, zuipen en rondneuken. De krant spreekt van een “in wezen romantische komedie vol puberale provocaties” met onder de “dikke laag platheid een mierzoet romantisch verhaaltje”.

Spits (●●●●) stelt dat Haars en Van der Kuil de bioscoopbezoeker “nagrinnikend de feestdagen insturen”. Het dagblad wijst net als diverse andere recensies op het hoog gehalte aan komisch talent dat de regisseurs om zich heen hebben verzameld voor Bro’s Before Ho’s en tipt de kijker eveneens niet direct weg te gaan na de slotscène.