Opeens een notering op Wall Street

Het Groningse techbedrijfje Paylogic wordt gekocht door een groot Amerikaans beursgenoteerd bedrijf.

Paylogic regelt online kaartverkoop voor feesten als Sensation van het Nederlandse ID&T Foto ANP

In een ultramodern gerenoveerd pand aan het IJ, met overal frisse twintigers achter zilverkleurige laptops, struikelt hij voortdurend over zijn woorden. De adrenaline is sinds de miljoenendeal afgelopen maandag bekend werd duidelijk nog niet gezakt.

Jan Willem van der Meer (32) is commercieel directeur van de vierkoppige directie van het Nederlandse techbedrijf Paylogic. Deze week lijfde het Amerikaanse entertainmentbedrijf SFX Paylogic voor 75 procent in, voor een bedrag van 22 miljoen dollar (16,2 miljoen euro)..

Maar dit succesverhaal begint in Groningen. Zeven jaar geleden ontmoetten oprichters Theo Hoekema (33) en Bart Wesselink (29) elkaar hier tijdens de KEI-week, de studentenintroductieweek. Beiden op zoek naar een onlinebusinessmodel om de wereld mee te veroveren. Hun bedrijf geldt in Europa inmiddels als leidend in nieuwe technologie voor onlinekaartverkoop.

Dat klinkt niet per se als een ‘sexy’ product. Maar in korte tijd is het bedrijf onmisbaar geworden bij de onlinekaartverkoop van grote dance-evenementen als Mysteryland en Sensation. Paylogic raakte daarmee onlosmakelijk verbonden met één van Nederlands populairste exportproducten van dit moment: dance. En dat klinkt dan weer wel ‘sexy’.

Naast Groningen heeft Paylogic kantoren in Berlijn, Antwerpen en Amsterdam. Er werken inmiddels bijna honderd mensen en de omzet ligt rond 8 miljoen euro.

Grootste klant is ID&T van ondernemer Duncan Stutterheim, dat al eerder werd verkocht aan SFX. Het entertainmentbedrijf in handen van de Amerikaanse miljardair Robert Sillerman haalde vorige maand bij de beursgang op de Nasdaq 260 miljoen dollar op. Geschatte waarde van het totale concern ligt daarmee rond 1 miljard dollar.

Zonder Duncan Stutterheim hadden de Amerikanen waarschijnlijk nooit van de Groningers gehoord, bekent Van der Meer. En dat was gisteren dan ook reden voor een ‘high five’ met de in de gabberscene groot geworden ondernemer.

Al ruim een jaar waren de mannen in gesprek met SFX over een overname. Een paar keer vlogen ze naar New York voor overleg. Paylogic wilde er van overtuigd zijn dat het niet alsnog zou worden opgeslokt door het monopolistisch model waar de jonge ondernemers zich de afgelopen jaren juist met succes tegen verzetten.

In hun rebellie tegen bestaande conventies voelen de mannen achter Paylogic zich verbonden met de dancescene. Ze bedachten een it-systeem waarmee traditionele spelers in de onlineticketverkoop omzeild konden worden. „Zij waren als het enige pontje waarop steeds meer passagiers naar de overkant wilden”, omschrijft Van der Meer de monopoliepositie van bedrijven als Ticketbox, van de Nederlandse Staatsloterij, of het Amerikaanse Ticketmaster. „Een oneerlijk model.”

De ergernis van evenementorganisatoren als ID&T groeide over de eenzijdige voorwaarden die de ticketwinkels online konden opleggen. Servicekosten tot wel 20 procent, geen kaartverkoop op de eigen website en het afstaan van data over bezoekers van de evenementen, behoorde allemaal tot die voorwaarden.

Met Paylogic hoeft de organisator van een feestje, een vakbeurs of andere bijeenkomst haar bezoekers niet meer te delen met een onlineticketwinkel. Het bedrijf levert alleen de software waarmee onlinekaartverkoop op de eigen website geregeld kan worden. En daarom is de naamsbekendheid van het bedrijf onder de bezoekers van evenementen ook niet groot.

Dat vinden de mannen ergens wel jammer. Sowieso is de naam Paylogic destijds niet logisch gekozen vindt Theo Hoekema, die zijn jongste succes viert in de skybar van een hotel niet ver van zijn Amsterdamse kantoor.

Wat het dan had moeten zijn? „Een nieuw begrip bijna zo neutraal als Google”, vult Van der Meer aan. Kiwi hebben ze eens overwogen, als knipoog naar computergigant Apple. „Dat was lang niet zo slecht geweest.”

    • Ariane Kleijwegt