Food trends

Na de soepwinkels, de sapwinkels, de koffiebarretjes en de gras- en zadenshop was het wachten op de volgende foodtrend die vanuit New York kwam overwaaien. Als buurt zaten we al in spanning wat het nu weer zou worden, want op de een of andere manier is de Amsterdamse Pijp altijd vroeg aan de beurt. Of

Na de soepwinkels, de sapwinkels, de koffiebarretjes en de gras- en zadenshop was het wachten op de volgende foodtrend die vanuit New York kwam overwaaien. Als buurt zaten we al in spanning wat het nu weer zou worden, want op de een of andere manier is de Amsterdamse Pijp altijd vroeg aan de beurt.

Of ik al eens eerder in een yoghurtbar was geweest?

Nee? Dat dacht hij al

Het werd dus yoghurt.

Om de hoek verscheen een yoghurtbar, een café waar ze yoghurt verkopen. Ik moest eerst een beetje lachen om het concept, maar zag steeds meer mensen met zo’n kartonnen beker met de tekst ‘Yoghurt Loei Lekker!’ lopen en dacht dat ik het dan maar eens moest proberen.

Gisteren had ik zin in yoghurt.

De verkoper was enthousiast.

Of ik al eens eerder in een yoghurtbar was geweest?

Nee?

Dacht hij al.

Ik stond voor een toonbank met een zee aan roestvrijstalen bakken met ingrediënten voor door de yoghurt. Het fruit herkende ik, de rest niet. Het fijne aan het concept van de yoghurtbar was dat er deskundige hulp is die samen met jou – want ze nemen er de tijd voor – de ideale yoghurt samenstelt.

Mocht hij nou eens chia-zaadjes voorstellen? Het mocht, zelf was ik daar nooit opgekomen.

Met een zekere zwier strooide hij na de chia-zaadjes nog een handvol blauwe besjes over mijn yoghurt.

„Dat combineert heerlijk.”

De yoghurt kwam in een 100 procent afbreekbare biobeker. Ik kreeg er ook nog een CO2-neutrale lepel bij.

Ik ging aan de bar zitten en pakte een krant.

„Fijn hè?” vroeg de verkoper.

Wat?

„Nou, dat er eindelijk een ontmoetingsplek is waar je de krant kunt lezen en yoghurt kunt eten?”

Want daar was behoefte aan.

In New York was yoghurt echt een ding.

Hij vergeleek het met koffie. Ook zo’n echt Hollands product dat er jaren over had gedaan om naar buiten te komen.

„Iedereen vindt yoghurt lekker. Yoghurt eet je samen. Yoghurt is gezond en onze yoghurt komt direct van de boer.”

Als hij aan yoghurt dacht was ‘eerlijk duurt het langst’ een van de eerste zinnen die bij hem opkwamen.

Daarna kwam ‘Loei Lekker!’, een vondst van het hoofdkantoor.

Hij legde uit dat ‘Loei’ sloeg op het geluid dat koeien maken, maar dat wist ik zelf ook wel. Ze waren er nu toevallig niet, maar er waren steeds meer zzp’ers die er voor kozen om in een yoghurtbar te zitten werken.

„Yoghurt is de nieuwe koffie.”

Toen ik mijn yoghurt had leeggelepeld zei ik dat ik koffie toch ook wel lekker vond. Hij liet me een beker zien met de tekst ‘Loei Heet!’. Weer een grapje van het hoofdkantoor.

    • Marcel van Roosmalen