Flink betaald, en dan nu Connexxion

Bart Schmeink verlaat het GVB Amsterdam en wordt directeur bij concurrent Connexxion.

Vanaf maart 2014 wordt Bart Schmeink (45) de nieuwe directeur van vervoersbedrijf Connexxion. Connexxion is onderdeel van het Franse Transdev, dat jaarlijks een omzet heeft van vijftien miljard euro.

Schmeink was eerder werkzaam bij Prorail en bij het Engelse Nedrailways en Merseyrail, dochterbedrijven van de Nederlandse Spoorwegen.

De afgelopen twee jaar was Schmeink algemeen directeur van het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB. Bij zijn aantreden gaf hij destijds te kennen dat hij ervoor zou zorgen dat het GVB Amsterdam binnen twee jaar zonder subsidie zou functioneren. Een woordvoerder van het bedrijf laat weten dat het vertrek van Schmeink als een onaangename verrassing komt. „Hij heeft een nieuwe koers ingezet die hij nu niet kan afmaken. De timing is zeer ongelukkig maar we zijn erg blij met het werk dat hij verricht.”

Hans Bakker, voorzitter bij de Raad van Commissarissen van GVB, zegt in Het Parool Schmeink dankbaar te zijn voor zijn werk bij het vervoersbedrijf. „Bart Schmeink heeft aan de basis gestaan van een grote omslag binnen GVB. In de afgelopen twee jaar heeft hij de eerste stappen gezet in het verder ontwikkelen van de dienstverlening aan reizigers. Wij wensen hem succes bij het vervolg van zijn loopbaan.”

De ondernemingsraad is not amused met zijn vertrek. Voorzitter Ger Geldhof noemt in Het Parool het vertrek namens zijn collega's ‘onverwacht, ongepast en een bewijs van een schokkend gebrek aan loyaliteit’. „Kennelijk is hij nooit een echte GVB’er geworden.”

Bij het GVB staat Schmeink bekend als recht door zee, een goede directeur die weet wat hij wil en die in staat is zijn medewerkers te ondersteunen.

Toch waren de jaren bij het GVB niet zonder problemen. Bij zijn aanstelling ontstond commotie toen bleek dat hij ruim boven de Balkenendenorm zou gaan verdienen. Hij kreeg een basisinkomen van 210.000 euro per jaar, met een uitloop tot 318.000 euro. Dat terwijl de gemeente destijds de eis had neergelegd dat de nieuwe directeur niet meer zou verdienen dan die norm. Dat het stadsbestuur toch akkoord ging met het salaris, had te maken met het feit dat „dit een situatie is waarin met het genoemde maximum geen voldoende gekwalificeerd bestuurder kan worden geworven”, aldus een bericht in Het Parool destijds.

    • Femke Awater