Autobedrijf Pouw wilde te veel, en kwam in financiële problemen

Pouw Automotive Groep, een van de grootste autodealers van Nederland, verkeert in financiële moeilijkheden. Door een te ambitieuze overnamestrategie en een tegenvallende autoverkoop is het bedrijf van Jan Pouw (68) uit Deventer in financiële problemen geraakt.

Het bedrijf heeft inmiddels de onverkochte voorraden van filialen uit Noord-Nederland teruggeleverd aan importeurs. Kia, Opel en Mazda hebben 76 van de in totaal 200 auto’s teruggenomen. Eerder werd al besloten een vestiging in Haren te sluiten. Dat schrijft het Financieele Dagblad vanmorgen.

Pouw Automotive maakte vorig jaar een omzet van 386 miljoen euro. In 2008 werd investeringsfonds H2 Equity als investeerder naar het autobedrijf gehaald. Doelstelling was om door middel van overnames van andere autobedrijven de omzet te verhogen naar ongeveer 1 miljard euro in 2011. De omzet destijds bedroeg circa 350 miljoen euro. Die is de afgelopen jaren dus maar licht gestegen.

De oorzaak is de Nederlandse automarkt. In totaal werden er dit jaar 378.372 nieuwe personenauto’s verkocht. In de eerste elf maanden van vorig jaar waren dat er 484.222. Het aantal autoverkopen ligt daarmee ruim 20 procent lager ten opzichte van een jaar eerder.

Vijf jaar geleden zette Pouw Automotive het nieuwe beleid van overnames vanwege de crisis tijdelijk stop. In de zomer van 2011 hervatte het bedrijf het beleid. Dat is nu dus te ambitieus gebleken. In september van dit jaar kondigde Pouw Automotive aan een fusie met Stern, de grootste autodealer van Nederland, te onderzoeken. Die fusie is nu misschien wel noodzakelijk.