Roy, de olijke godfather van het huispak

Glitters, hairspray en woonwagenkampbewoners: de RTL-5 volkswijkrealityserie Roy Donders: Stylist van het Zuiden, met in de hoofdrol een excentrieke Tilburgse kapper, is een succes.

Brabander Roy Donders, stylist van de kampers, heeft een eigen tv-programma. Fans maken een bedevaart naar Tilburg om zich een huispak aan te meten en een worstebroodje te eten. Foto Hollandse Hoogte

Stylist, kledingverkoper, kapper en volkszanger Roy Donders (22) houdt niet van een natuurlijk uiterlijk. Bij een goed kapsel zie je volgens hem dat het haar is geverfd en krullen zijn het mooist als ze stijf staan van de lak. „Haarlak is mijn afgod”, aldus de kledingadviseur, zelf eigenaar van een bos gitzwart haar en perfect geëpileerde wenkbrauwen.

Donders is niet alleen de uitvinder van ‘harde krullen’, maar ook de godfather van het huispak. Een soort joggingpak, maar dan met zo veel mogelijk glitters, pailletjes, ritsjes, satijnen lintjes, goud en studs. In zijn RTL-reallifesoap Roy Donders: Stylist van het Zuiden is te zien hoe die pakken gretig aftrek vinden bij Donders’ klanten: kermisexploitanten, woonwagenbewoners en mensen uit volksbuurten. Zijn zorgzame moeder Nel, die een belangrijke rol speelt in de serie van haar oogappel, weet wel hoe dat komt: „Die heb gewoon een klik met die mensen.”

Sinds de start van de reallifesoap, inmiddels vijf weken geleden, heeft Donders geen tijd meer om in zijn eigen Tilburgse kledingwinkel huispakken te verkopen. Hij reist het land door voor zijn kledingparty’s. Tot april is hij volgeboekt.

Vorige week maandag zagen 590.000 kijkers hoe Roy Donders een facelift onderging, hoe hij op zoek ging naar een naaiatelier dat zijn huispakkenlijn kon produceren en hoe Donders’ hoektand voor de vierde keer afbrak omdat hij een Flügelflesje opendraaide met zijn tanden.

Roy Donders werd vorig jaar ontdekt tijdens het RTL-programma Gypsy Girls. De woonwagenbewoners die in het programma werden geportretteerd hadden hun eigen stylist, zo bleek. De eindredactie van het programma droeg de olijke Donders uiteindelijk voor bij RTL5.

Maar in het geval van Roy Donders was het niet alleen de hoofdrolspeler die het succes verklaart, legt zenderbaas Paul Cormont uit. „Het wijkje waar hij woont, de familieomstandigheden en zijn zus die ook meewerkt aan het programma hebben uiteindelijk de doorslag gegeven.”

Het blijft wel een risico, zegt Cormont. Want je kunt nooit inschatten of zoiets gaat werken. „Ook al denk je te weten dat je daar inmiddels wel verstand van hebt.” Het is volgens de zenderbaas „toch fijn”, om zo’n hype te hebben.

Waarom mensen Roy Donders zo leuk vinden? Volgens Cormont is Donders’ positiviteit een belangrijke factor voor het succes van het programma. Bij elke tegenslag gaat hij op zoek naar een oplossing. „In deze tijd spreekt dat mensen aan.”

Zijn kledingparty’s zijn zo populair dat bezoekers soms nummertjes moeten trekken voordat ze de zaal in kunnen. In extreme gevallen moesten de fans twee uur lang in de stromende regen wachten voor ze eventjes naar binnen mochten. Alle mensen willen vervolgens met Roy Donders op de foto.

„Iedereen is echt heel aardig voor me”, licht Donders telefonisch toe. En ze zijn allemaal in hem geïnteresseerd. Ze vragen hem bijvoorbeeld naar zijn hondje Paris, waarvoor hij in de serie frikadellen koopt bij de snackbar. Omdat het beest geen brokjes lust.

Donders’ huis in de Tilburgse wijk Broekhoven is inmiddels een attractie. De hele dag door staan er mensen voor de deur. En steeds doet de stylist vriendelijk open. „Anders is het zielig, sommige mensen hebben wel twee uur gereden om met mij op de foto te gaan”, zegt hij. Op tv komt Donders dan misschien uitbundig over, aan de telefoon blijkt hij vooral bescheiden. Iemand die al die aandacht „heel leuk” vindt, maar vooral een beetje overdonderd lijkt.

Mensen maken een ‘tour’ door zijn buurt, zegt Donders. Eerst bellen ze aan bij zijn huis voor een foto, dan gaan ze naar zijn winkel voor een huispak en vervolgens gaan ze langs de bakker op de hoek om een worstenbroodje met spek te kopen. En zo blijkt zelfs het favoriete ontbijt van Donders een succes.

Ook werden de quotes van Donders verzameld en op internet geplaatst. Meer dan 18.000 mensen luisterden naar de Tilburger met zijn platte Tilburgse accent: „Wat denkt zij nou, die maf? Wanne gek zeg. Koekwaus!” en „Ik ben ’n kapper van de hoogste klasse mèèd, laot da nou an mèn oover”.

„Dit gebeurde destijds ook met Barbie”, zegt zenderdirecteur Paul Cormont. Mensen kwamen toen naar Scheveningen om te zien waar de blonde ster uit Oh Oh Cherso woonde. Nu komen ze naar Broekhoven om een glimp van Donders op te vangen. De twee realitysterren lijken hun succes te delen. Barbie organiseert volgende week zondag een, inmiddels uitverkochte, kledingparty van Roy Donders.

Elke tv-show tussen Kerst en Oud en Nieuw heeft een beroep op Donders gedaan. Zo werd hij uitgenodigd voor de show van Paul de Leeuw, maar voor dat moment stond er al een kledingparty gepland. „Waarschijnlijk gaan we zorgen voor een liveverbinding met Hilversum”, zegt Cormont.

Donders profiteert volgens de zenderdirecteur ook van het programma: hij krijgt een bedrag per aflevering. Hoeveel wil RTL niet zeggen. „Het staat buiten kijf dat dit succes ontzettend goed is voor Roy zijn handel en zijn winkeltje”, zegt Cormont.

Het zijn niet alleen de bakkers in Tilburg en omstreken die iets van het succes van de show merken. Cormont: „Ik heb gehoord dat de Van der Valk in Gilze-Rijen ook meer tomatensoep verkoopt, omdat Roy in het programma zegt dat de soep daar het lekkerst is.”

Roy Donders: Stylist van het Zuiden Maandags, RTL 5, 21.30-22.30 uur.

    • Romy van der Poel