Welles/nietes Hoe houdt Iens het eerlijk?

Allereerst worden alle recensies gecontroleerd door een redactie. Klachten over ziekte na een bezoek, of vieze beestjes in het eten, komen niet op de site. Zulke aantijgingen kunnen zulke ingrijpende gevolgen hebben voor een restaurant en zijn onmogelijk te controleren door Iens. In zo’n geval wordt de recensent doorverwezen naar de Voedsel- en Warenautoriteit.

Ook scheldpartijen worden eruit gefilterd. Maar ook hele hoge cijfers zonder enige onderbouwing worden niet meegerekend.

En restaurateurs die onder een valse naam hun eigen zaak hoge cijfers geven, worden in de gaten gehouden door ip-adressen en e-mailadressen te controleren. 10 tot 15 procent van de recensies wordt afgekeurd.

De cijfers zijn een gemiddelde. Daarbij telt een beoordeling het eerste half jaar na plaatsing voor de volle 100 procent mee. Daarna neemt dat percentage af. Na twee jaar verdwijnt de recensie van de site.

Ook wordt het gemiddelde van de hele website meegewogen. Zo voorkomt Iens dat een nieuw restaurant met vier keer een 9,5 direct bovenin de ranglijst komt. Hoe meer recensies een restaurant heeft, hoe minder het sitegemiddelde op het ‘eigen’ gemiddelde drukt. Die truc heeft Iens van filmrecensiesite IMDB afgekeken.

De laatste vernieuwing die Iens heeft doorgevoerd is een beoordeling van de recensenten zelf. Hoe meer (goedgekeurde) recensies je schrijft, hoe meer sterren je krijgt. Een beoordeling van een recensent met nul sterren, telt maar voor 25 procent mee in het gemiddelde. Een beoordeling van een proever met vijf sterren telt dubbel.

En vanaf morgen is het ook mogelijk om als restaurant te reageren op de recensies op iens.nl. Zo kunnen restaurants zich verweren tegen kritiek of valse aantijgingen of eventueel excuses maken. Veel restaurateurs zijn daar blij mee, niet alleen om zich te verdedigen, maar vooral ook om te vragen wat er volgens hun gasten nog beter zou kunnen. Of om ze te bedanken voor de mooie complimentjes.