NS-nieuw: vijfien minuten trager over het snelspoor

NS slagen erin om de reis Antwerpen-Rotterdam voortaan over de HSL te laten gaan en die veel langer te laten duren

Geen enkel vierletterwoord wekt zoveel frustratie bij de Nederland-België-forens als Fyra. De NS lijken erin te slagen om door sluwe communicatie een non-oplossing als een fantastisch aanbod te presenteren. Vooral omdat in de media de stem van de internationale forens nergens gehoord werd. Al tien jaar werk ik in Rotterdam en woon ik in Antwerpen. De Beneluxtrein zag ik al ongeveer tweeduizend keer van binnen.

In 2012 (na jaren problemen door sterk verouderd materiaal) werden alle locomotieven van de Beneluxtrein eindelijk vervangen en reed hij vlot van Amsterdam naar Antwerpen. Tussen Antwerpen en Rotterdam zat ik 65 minuten te ontbijten, te werken, te lezen en te netwerken. Met de komst van Fyra zou dat nog beter worden. Nu deze staat te roesten, presenteren de NS en de Belgische NMBS opeens een fantastische en flexibele oplossing. Ik dacht het niet.

De NS-voorstellen op een rij:

Optie 1: De Beneluxtrein gaat elk uur rijden. Geen verbetering maar terug naar de voorbije tien jaar en wel 10 minuten trager. Maar over twee jaar gaat hij op het HSL-spoor rijden! Op dit spoor van miljarden euro’s gaat hij 15 minuten trager tijden dan in 2012 over het reguliere spoor.

Optie 2: Met de NS IC-trein van Rotterdam naar Roosendaal. Daar overstappen op de NMBS-sprinter. In België hebben ze een beter woord: ‘stoptrein’, omdat hij meer stilstaat dan rijdt, in dit geval maar liefst tien keer op een traject van 40 kilometer. Slechts twee minuten overstaptijd in Roosendaal, en op een ander perron.

Optie 3: De Thalys. Wel reserveren en graag lang vooraf, want anders kost een enkeltje Antwerpen-Rotterdam 58 euro. Mocht het al betaalbaar zijn (wat het niet is, want er is bestaat geen jaarkaart) dan zou ik dus acht tot tien treinen per week moet reserveren. Niet handig – lees onmogelijk – voor een forens met een functie die wisselende werktijden inhoudt.

Het lijkt wel alsof er binnen NS internationaal al tien jaar op de agenda staat ‘hoe krijgen we de Nederland-België-forens uit de goedkope Beneluxtrein en in de dure Thalys’.

Verhuizen naar Rotterdam kan niet. Mijn partner heeft een ‘topjob’ vlakbij huis en de drie kinderen gaan naar de school om de hoek. In juli 2013 kocht ik een appartementje in Rotterdam en bedong ik een thuiswerkdag met mijn werkgever zodat ik deze gifbeker toch twee keer per week aan mij voorbij kan laten gaan. Aan de verkoper, verbaasd over de snelle afhandeling, vertelde ik dat hij de geringe aandacht in de media voor de internationale forens hiervoor mocht bedanken.

Bart Rijnders werkt in Erasmus MC te Rotterdam en woont in Antwerpen.