Literaire stunt Arnon Grunberg haalt ‘The New York Times’

Arnon Grunbergs project ‘The Quantified Writer’, waarvoor hij zich laat analyseren terwijl hij schrijft, heeft hem aandacht van The New York Times opgeleverd. Een journalist van het dagblad sprak Grunberg over diens project in ‘his shoe-box apartment in Midtown Manhattan’. Grunberg wil de komende maanden, tijdens het schrijven van een novelle, samen met een team

Screenshot artikel Grunberg in The New York Times

Arnon Grunbergs project ‘The Quantified Writer’, waarvoor hij zich laat analyseren terwijl hij schrijft, heeft hem aandacht van The New York Times opgeleverd. Een journalist van het dagblad sprak Grunberg over diens project in ‘his shoe-box apartment in Midtown Manhattan’.

Grunberg wil de komende maanden, tijdens het schrijven van een novelle, samen met een team van wetenschappers gedetailleerde metingen laten verrichten van zijn ‘hersenactiviteit en andere fysieke signaleen die vastgelegd worden tijdens het schrijfproces’.

Na zijn bezoek aan een psychiatrisch ziekenhuis, soldaten, kamermeisjes, Nederlandse gezinnen en treinpersoneel gaat Grunberg naar eigen zeggen de komende tijd ‘embedded’ bij zichzelf. Hij vraagt zich af wat die metingen over ons zeggen: kunnen we het schrijverschap en de privacy ontmythologiseren? En hoe verschilt creatie en ontvangst van kunst van elkaar?

Op 19 november liet Grunberg zich voor het eerst doormeten. Die sessie was live op het blog van de auteur te volgen. In The New York Times zegt Grunberg last te hebben gehad van de badmuts met 28 elektrodes die hij tijdens de meting droeg: “Na een half uur begint je hoofd pijn te doen.”

Grunberg geeft aan gevreesd te hebben dat de sensoren en camera’s zijn creatieve proces zouden onderbreken. Dat bleek mee te vallen. Wel komt het onderzoeksproject terug in Grunbergs novelle, die over vijf maanden af moet zijn. De novelle zal gaan over privacy en cyberveiligheid.

Grunberg zegt met zijn onderzoek niet te willen benadrukken dat lezen goed voor je is:

“I don’t think this experiment needs to prove that literature can be good for you. Sometimes, literature can actually be dangerous, if you take it seriously.”

    • Roderick Nieuwenhuis