Levendigheid in Ethio-traditionals

Foto Jossy.nl

Waar heeft hij deze muzikanten gevonden? Dat was het eerste wat ik dacht. Het niveau was zo hoog, vooral van de cellist en de contrabassist. Mulatu Astatke, zelf achter piano, vibrafoon en percussie, geeft zijn Britse band veel ruimte, terwijl hij de controle heeft over zijn composities.

Ik vond het veel beter dan de vorige keer dat ik hem zag en met hem samen speelde. Dat was tijdens de Music Meeting in 2008. Toen vroeg ik me af waarom hij, de belangrijke man uit de Ethiopische muziek, niet prominenter aanwezig was. Nu was het niveau hoger, de muzikanten hadden zichtbaar plezier en zijn composities zijn levendiger en duidelijker geworden.

Het is heel knap wat hij met traditionele liedjes doet van stammen als Asosa en Gurage. Ik herkende die traditionals, maar het waren nieuwe liedjes. Hij weet met zijn composities de muzikanten op een punt te brengen waar ze kunnen improviseren zonder de weg kwijt te raken. Je blijft steeds in dezelfde sfeer.

Tot mijn verrassing vroeg hij me om mee te zingen op een traditioneel liedje: Jerusalem. Dat is eigenlijk een rustige ballade, maar tijdens de soundcheck bleek dat hij er nu een enorm snelle versie van had gemaakt. Dat ritme heet de chik chika Ethiopia. Ik schrok ervan, maar tijdens het optreden ging het geweldig. De band reageerde zo goed op mijn zang, het klonk alsof we al dagenlang gerepeteerd hadden.

Astatke is de eerste geweest die westerse instrumenten en invloeden gebruikte in Ethiopische muziek. Hij gebruikte bijvoorbeeld gitaar en basgitaar in de zelesegna, kerkelijke muziek die altijd op traditionele instrumenten wordt gemaakt. Het werd hem door veel mensen kwalijk genomen, ze zeiden dat hij de traditie en religie kapotmaakte. Maar toen ik het op televisie zag dacht ik ‘wow, dit wil ik’. Op mijn zeventiende kreeg ik de kans om op tour te gaan met hem.

Als ik liedjes schrijf, denk ik altijd aan Astatke’s werk. Op mijn nieuwe cd Black Ink zing ik eigen, moderne versies van traditionele liedjes. Maar toen ik Astatke in het BIMhuis zag, hoorde ik dat je dat nog veel rigoureuzer kunt doen. Hij is de enige Ethiopische muzikant die dat internationale niveau heeft.

    • Minyeshu