Een Franse Golf voor de filerijder

Wat bezielt Peugeot om te concurreren met de VW Golf? Bas van Putten wijst naar de prijs- en bijtellingsrijder.

Dan nu de poging tot een antwoord op de vraag waarom Peugeot een nieuwe 308 lanceert. Reden één is helder: eerherstel. Het vorige model was, ondanks een tussentijdse restyling, zes jaar lang een zwaar en overgestileerd gedrocht. De tweede reden, minder logisch, is dat Peugeot nog brood ziet in het C-segment.

Waarom zou je? In die klasse is de Golf vermoeiend degelijk de beste. Vergelijkende tests wint hij altijd. De verkoopcijfers onderstrepen zijn onaantastbaarheid. Alleen Ford en Renault komen met dik 11.000 Focussen en ruim 9.000 Méganes in de buurt van de bijna 13.000 Golfs die VW dit jaar op de Nederlandse markt afzette. Van de verliezers was de oude Peugeot 308 met 858 auto’s bijna hekkensluiter. Toch hervat dat merk juist nu de schijnbaar onbegonnen strijd tegen de opperhatchback van VW.

Slechte timing, zou je denken. Deze klasse ligt ook op de cruciale thuismarkt onder vuur. In lijn met de Europese trend vertonen de Franse verkoopstatistieken een gevoelige verschuiving van het C-segment naar cross-overs en kleinere modellen. In de toptien van best verkochte auto’s zijn de enige Peugeots daar de kleine 208 en de 3008, een multiple purpose vehicle (mpv). De best renderende Franse Golf-concurrenten zijn de Renault Mégane op plaats 5 en de hier kwijnende Citroën C4 op 10. De koppositie is voor de Renault Clio, net vóór de 208. De Golf? Op 12, twee plaatsen voor de oude 308.

De nieuwe kan in Frankrijk van hem winnen. Maar waarom zou je als armlastig Frans bedrijf op een krimpende markt de degens kruisen met een sterkere partij? In de hoop dat het een francofiel publiek om meer dan objectieve kwaliteiten draait, dat Franse elegantie opweegt tegen de gestaalde fletsheid van de Golf?

Nope. Peugeot neemt met de 308 juist afscheid van de tijd waarin je auto’s op karaktereigenschappen of imago kon verkopen. Mensen kiezen voor een Golf ook maar omdat ze in de krant hebben gezien dat hij de beste is. Als hij te duur wordt nemen ze een andere die ook behoorlijk rijdt. Dáár, weet Peugeot, zit ruimte voor de concurrenten.

De kwaliteitsverschillen in dit segement zijn zo gering dat een markt van zwevende kiezers is ontstaan die niet per definitie uit zijn op het hoogst bereikbare. Hun gevoeligheid voor design, imago en techniek wordt ernstig overschat. De particulier koerst op prijs en verbruik, de leaserijder op bijtellingpercentages. Van die cultuuromslag gaat de Golf een tik krijgen, terwijl anderen er tijdelijk van kunnen profiteren. De kleurloze Mégane werd in Nederland een bestseller dankzij een diesel in de tot nu toe laagste bijtellingscategorie. Duits of Frans, benchmark of second best – het is de filerijder om het even, als hij voor een mooie prijs maar netjes voor de dag komt.

Spaardiesel

Daarom besloot Peugeot verpletterend pragmatisch om een Franse Golf te bouwen voor iets minder. Ik begrijp het best. Een uitgesproken signatuur kan alleen een merk met snob appeal zich nog veroorloven. Zelfs de gekke Volvo V40 is in Nederland vooral succesvol door zijn spaardiesel. De nederige Koreanen en Japanners op dit speelveld zijn niet uit elkaar te houden. Honda, de enige witte raaf, bloedt zwaar voor de unieke vorm van de briljante Civic: het sleet in Nederland dit jaar een schamele 526 exemplaren. Excelleren is zinloos, eigenzinnigheid zelfmoord. De markt is net de samenleving: in de pas lopen, dat werkt. Touchscreen, veiligheidsassistentiesystemen, ledverlichting – hebben we het? Ja hoor.

Waarom Peugeot de 308 gedurfd noemt, is onduidelijk. Misschien vanwege de i-Cockpit, die al opdook in de 208. Het combineert een piepklein stuur met hooggeplaatste meters en een touchscreenscherm waarvan de handelingsbekwaamheid buiten kijf staat, al blijven echte knoppen prettiger. Interessanter is dat deze 308 fantastisch rijdt. De gewichtsbesparing van 140 kilo ten opzichte van het vorige model levert een rij-ervaring op die herinnert aan de lichtheid van een verre voorganger, de 306: direct en geruststellend controleerbaar. Door de geringe massa volstaat een 125 pk sterke benzinemotor ruimschoots. Dat was in deze klasse wel eens anders.

De benzinevarianten zal de leaseman overslaan. Hij wacht op de 14 procent diesel die grofweg 2.000 euro goedkoper wordt dan de laagst bijtellende diesel-Golf. Dat zijn Peugeot ook nog meer kofferruimte biedt, was hem ontgaan. Blij toe? Nee joh, een Golf was mooi geweest. Maar die prijzen hè?