Bernard Haitink laat ‘Eerste symfonie’ Brahms zinderen

Dirigent Bernard Haitink (84) heeft zichzelf de afgelopen jaren opnieuw uitgevonden. Het geduld waarmee hij feilloos de panorama’s in Bruckner en Mahler ontvouwt, strandde in het compactere werk van Beethoven en Brahms soms in bedaardheid. De oplossing: een kwiek kamerorkest, dat dwingt tot snel schakelen.

Met het Chamber Orchestra of Europe bracht Haitink eerder een Beethovencyclus vol pit. De succesformule wordt voortgezet met Brahms.

Haitink hield het tempo erin in Brahms’ Eerste symfonie, maar gaf de magistrale aanvang van het slotdeel juist een gepast sacraal gewicht.

In dat klimaat bloeiden hoorn en fluit glorieus op. Het strijkerskorps bood soepel gefraseerd weerwoord. Dit werd een Brahms vol warme lucht, waar alles trilde en zinderde.

Gloedvol klonk ook Brahms’ Dubbelconcert voor viool en cello. Renaud en Gautier Capuçon profiteerden van de transparante begeleiding. De broers waren uitstekend op elkaar ingespeeld; maar hoe helder Renaud zijn viool ook liet zingen, Gautier trok met zijn glanzende cello de meeste aandacht.

De cyclus gaat vanavond verder, als Haitink en Janine Jansen voor het eerst samen in het Concertgebouw staan.

Floris Don