Zo is de incest voor Amerikanen acceptabel

Thriller

Oldboy

Regie: Spike Lee. Met: Josh Brolin, Elizabeth Olsen. In: 38 bioscopen.

Spike Lee, de regisseur die met Do the Right Thing (1989) doorbrak als de stem van de Afro-Amerikaanse film in de VS, maakte een remake van de Zuid-Koreaanse film Oldboy. Die was precies tien jaar geleden goed voor de Grote Juryprijs in Cannes en een culthit in Nederland, niet in de laatste plaats omdat regisseur Quentin Tarantino een verklaard liefhebber is van de wraakfilms van regisseur Park Chan-wook.

Lee heeft daarnaast gekeken naar de mangastrip waar die eerste film op was gebaseerd. Daarin gaat een man na jarenlang gekidnapt te zijn geweest op zoek naar het hoe en waarom van zijn gevangenschap, en vooral naar wraak.

Lees belangrijkste toevoeging is dat hij dat existentiële mysterie – ook het leven is immers een gevangenis waarvan we gaandeweg pas doel en reden ontdekken – koppelt aan een vorm van beeldkritiek.

Je zou Oldboy ondanks z’n stevige genrewortels en geheide Amerikaanse vakmanschap daardoor ook een heel persoonlijke film kunnen noemen, waarin een regisseur onderzoekt waarom mensen nog steeds vaak alles geloven wat ze zien. Dat thema van beeldvorming en bedrog zat ook al in zijn laatste films Malcolm X en Inside Man.

Oldboy is minstens even wreed als het origineel (de beruchte hamer ontbreekt niet), al is dat geweld minder flamboyant en operatesk in beeld. En voor het brisante incestthema vond hij een vorm die meer in het horrorgenre is ingebed, en daardoor waarschijnlijk acceptabeler is voor het Amerikaanse publiek.

De vraag naar het waarom van deze remake blijft. Voor een film over voyeurisme had Spike Lee misschien beter een origineel scenario kunnen kiezen.