Tour 2015: onder de Dom door, langs het Wilhelminapark en finishen bij de Jaarbeurs

De Tour de France 2015 koerst onder de Utrechtse Domtoren door. Dat blijkt uit het parcours van de Grand Départ, dat vandaag wordt gepresenteerd in Parijs en Utrecht. Het peloton begint in 2015 met een individuele tijdrit over 13,7 kilometer die start achter de Jaarbeurs. Via universiteitswijk de Uithof koersen de renners langs de singels terug naar de Jaarbeurs, waar de finish ligt.

De tweede etappe start met een ‘geneutraliseerd’ gedeelte van tien kilometer, dwars door de Utrechtse binnenstad. Dit betekent dat de koers dan officieel nog niet is begonnen. De renners fietsen rustig door de stad, en pas na tien kilometer klinkt het startschot.

Een echte koers door de smalle binnenstad vond de Tourdirectie te gevaarlijk. Het peloton fietst onder de Domtoren door, langs het Wilhelminapark en over de Maliebaan – een van Utrechts oudste en meest chique straten, waar bovendien het oudste fietspad van Nederland ligt. Op de Maliebaan kan volgens de organisatie niet echt gekoerst worden, omdat deze is omzoomd met bomen. Helikopterbeelden maken is daar onmogelijk.

De echte start van de tweede etappe is aan de rand van de stad. Het peloton verlaat Utrecht via vinexwijk Leidsche Rijn. Het verdere parcours en de finishplaats van de tweede etappe zijn formeel nog onbekend. Volgens diverse bronnen voert de route naar Zeeland, waar de Tourorganisatie gecharmeerd zou zijn van plaatjes van de Deltawerken.

In april 2009 beloofde Tourdirecteur Christian Prudhomme al aan burgemeester Wolfsen en zijn ambtenaren dat de volgende Tourstart in Nederland naar Utrecht zou gaan. Dit blijkt uit gesprekken van deze krant met direct betrokken ambtenaren en de burgemeester. De gemeente kon rekenen op de start in 2014, 2015 of 2016.

Utrecht verzocht de Tourdirectie daarop de Tourstart in 2015 aan de stad te gunnen. Een nieuw bidbook was niet nodig. De stad wilde de Tour in 2010 al binnen halen, maar werd toen op het laatste moment afgetroefd door Rotterdam. Wolfsen: „Dat was afschuwelijk, maar de organisatie maakte ons direct duidelijk dat we de Tour nog zouden kunnen krijgen.”

Met het parcours wil Utrecht „het verhaal van de stad” vertellen. Historie in het oude stadscentrum, de moderne stad in Leidsche Rijn en op de Uithof. Ook ‘krachtwijken’ Kanaleneiland en Overvecht worden aangedaan. Wolfsen: „De Tour is voor iedereen, dat wil de organisatie ook.”

De Tourstart kost Utrecht tien miljoen euro. De gemeente en het bedrijfsleven betalen beide vijf miljoen. In de aanvankelijke plannen zou de Rabobank één miljoen euro bijdragen, maar de bank stapte als sponsor uit het wielrennen na de dopingschandalen.