Pairingclub

Een paar jaar terug is er in België onderzoek gedaan onder jongeren en studenten naar het wijnachteretiket. ‘Vindt u er de door u verlangde informatie? luidde de vraag. Een volmondig ‘nee’ was het antwoord.  Het backlabel-proza informeert vaak wel uitvoerig over de gebruikte druivensoorten, de hoogte van de wijngaarden en de invloed van het zeeklimaat. Echter, 72 procent van de ondervraagden gaf aan juist te willen lezen of de wijn in kwestie lekker smaakte bij de door hun meest gegeten gerechten: pizza, spaghetti bolognese en steak frites.

Nu is er overigens wel eens een poging gedaan om dergelijke eet-themawijnen te vermarkten. Een aantal jaren daarvoor werd er ‘With Fish’, ‘With Chicken’ en ‘With Meat’ geïntroduceerd. Maar ondanks het onderzoek dat er ongetwijfeld ook aan deze lancering vooraf is gegaan, is dit trio vrij snel in de merken-biobak beland.

Ik moest er aan denken, nadat de resultaten van een onderzoek uit Engeland werden geopenbaard. Paul MacKenzie, head of research van The Source, een bureau dat consumentengedrag analyseert en onderdeel is van het reclameconglomeraat M & C Saatchi, presenteerde de bevindingen en kwam tot de volgende conclusie: ‘Het probleem van de wijnindustrie is dat deze meent dat de consument meer om wijn geeft dan het geval is.’

Om te vervolgen dat mensen het te druk hebben en bovendien wel wat belangrijkers aan hun hoofd hebben dan wat er in de zojuist aangeschafte fles rood, wit of rosé zit.

Volgens MacKenzie besteedt het gros van de wijnkopers niet langer dan een paar seconden aan het kopen van wijn en gebeurt het impulsief. Dat heeft de wijnindustrie overigens aan zichzelf te danken: ‘Er wordt geen wijn meer verkocht maar alleen nog aanbiedingen.’

Eenmaal thuis wordt de fles bepaald ook niet met alle egards behandeld. Voldoende koelen of even luchten is er in de meeste gevallen niet bij. Niet zelden worden twee verschillende wijnen gewoon bij elkaar gedaan en ook de mengbeker zelf wil nog wel eens als glas fungeren. Er wordt geen tijd besteed aan goed proeven. Al multi-taskend wordt het glas (of de mengbeker) leeg gedronken en van respect voor het product is volstrekt geen sprake.’ Aldus MacKenzie.

Vandaar ook dat The Source aan zijn klanten adviseert (ik zie op de website van het bedrijf onder ander Laithwaites Wine, de grootste online wijnverkoper in het Verenigd Koninkrijk en supermarktketen Waitrose) om wijn relevanter, toegankelijker en minder verwarrend te presenteren. Daartoe zouden de makers en verkopende partijen minder op zichzelf moeten focussen en meer aandacht dienen te besteden aan de consument.

Volgens The Source betekent dit onder andere dat de nadruk bij communicatie veel meer moet komen te liggen op waar de wijn voor gebruikt wordt in plaats van waar deze vandaan komt. MacKenzie adviseert om op te houden met al die foto’s op etiketten en in advertenties van druiven en van mannen die moeilijk kijkend aan glazen ruiken. ‘Weg met die fles- en glasporno!’, vonnist hij. Hij adviseert om te kiezen voor afbeeldingen van mensen die aan het koken zijn, en wijn drinken met anderen. ‘Eventueel terwijl ze voor de tv zitten.’

Zou The Pairing Collection, een nieuwe range wijnen van Albert Heijn, al het resultaat zijn van deze nieuwe inzichten?  Op mijn proeftafel staan een rode en een witte Bordeaux en een rode Beaujolais, ã € 5,99. In ieder geval laten de etiketten niets aan duidelijkheid te wensen over. ‘Salmon & Trout’ staat er op het etiket van de witte, een blend van sauvignon blanc en sémillon, en is geïllustreerd met een vissenstaart. De rode Bordeaux ‘Chops & Burgers’ (merlot-cabernet sauvignon) afficheert een getekende koeienkop. En de rode Beaujolais (gamay) is bestemd voor ‘Cheese & Crackers’ en toont – jawel - een kaasje en een cracker.

‘Zou de markt er nu wel rijp voor zijn?’, vraag ik mij af, indachtig het eerdere debacle met  ’With Fish’, ‘With Chicken’ en ‘With Meat’. Probeert Appie met The Pairing Collection in Nederland misschien te penetreren in de studentenwereld?

Hoe dan ook, om enigszins aan de wensen van The Source te voldoen, besluit ik het trio te gaan proeven als mijn vrouw straks voor onze gasten aan het koken is, terwijl de tv op het werkblad aanstaat.

Maar eerst even vragen of ik haar mengbeker mag lenen.