Op zoek naar de kracht van de PlayStation 4

Weerkaatsend zonlicht, share-knop. De PS4 biedt echt nieuwe dingen.

Voor een ongetraind oog is de extra power van de nieuwe PlayStation 4 (PS4) niet meteen zichtbaar. Meer rekencapaciteit is de belangrijkste reden om een oude console in te ruilen voor een nieuwe. En die power is het eerste wat je zoekt als je hem test.

In ‘vlaggenschipgame’ Killzone: Shadow Fall, het sciencefiction-schietspel dat wordt meegeleverd met de PS4, vind je dezelfde first person-camera, dezelfde synthetische omgevingen, dezelfde houterige personages. Van fotorealisme is nog altijd geen sprake. Aanvankelijk kijk je vooral naar het kleurrijke decor, de imponerende architectuur die doet denken aan de hoekige PS4 zelf, en de overweldigende stad Vekta City, gebouwd op een stuwdam met in het midden een soort Berlijnse Muur. Die zeggen echter meer over de creativiteit van de Amsterdamse studio Guerrilla dan over de rekenkracht van de PS4.

Maar dan begint de filmische introductie. De camera vliegt de lucht in en kijkt neer op de stad. Tientallen wolkenkrabbers komen tegelijkertijd in beeld, het zonlicht weerkaatst op de puien, zonder enige hapering. Ja, hier kun je er moeilijk omheen. Dit is de kracht van de PS4.

Sinds het begin van de jaren negentig kan je de klok er op gelijkzetten: elke vijf à zes jaar is het tijd voor een nieuwe generatie spelcomputers. Het is een combinatie van voortschrijdende technologie en de drang om steeds weer nieuwe apparaten te verkopen; maar anders dan bij pc’s is de aanschaf niet al achterhaald op het moment dat je de winkel uitloopt.

Dan moet er wel een duidelijke sprong zijn. Consoles hebben last van de wet van de afnemende meeropbrengst. Ook al is de PS4 volgens Sony tien keer sneller dan de PS3, de beelden zijn niet tien keer mooier. Wel zit er, zoals bij Vekta City, meer complexiteit achter de pixels: er zijn meer individuele objecten zichtbaar, ze worden beter belicht en ze reageren beter op elkaar.

Pas over een paar jaar wordt duidelijk waartoe de PS4 echt in staat is. Zo gaat dat altijd. Dan halen gamebouwers het meeste uit het nieuwe apparaat. Althans, als de PS4 goed verkoopt. De eerste tekenen zijn positief: in de VS wisten de PS4 en concurrent Xbox One onlangs in één dag allebei 1 miljoen stuks te verkopen. Er is duidelijk een publiek voor deze apparaten, al is het spannend hoe ze het op langere termijn doen, door concurrentie van gratis tablet- en smartphonespelletjes bijvoorbeeld.

De PS4 heeft een paar goede verkoopargumenten. Zoals de DualShock 4, de controller waarmee je alles bestuurt. Die ligt goed in de hand dankzij een subtiel reliëf in het plastic, en heeft enkele interessante nieuwe eigenschappen. De belangrijkste: de share-knop. Die maakt de PS4 deel van een nieuwe generatie consoles. Delen op sociale media is simpel, slim en snel. Vooral interessant is de mogelijkheid je spel live te streamen en met camera of microfoon van commentaar te voorzien. Zulke streams zijn al razend populair op platformen als Twitch.tv en Ustream. De PS4 geeft ze een natuurlijk thuis.

PS4 kost 399 euro; met DualShock 4, maar zonder abonneedienst Playstation Plus.