Nieuwe bezoekers trekken

Meer bezoekers trekken, dat moet. „Maar een biertent gaat te ver.”

In een voormalige McDonald’s aan de Grote Markt in Haarlem organiseerde directeur Jarig Dürst Britt van Nieuwe Vide vorig jaar met vijf kunstenaars een videotentoonstelling over de relatie tussen mens en voedsel. 2500 mensen kwamen kijken, terwijl Nieuwe Vide in zijn eigen ruimte aan de rand van de stad jaarlijks met zes of zeven tentoonstellingen 3000 mensen trekt. „Het heeft alles met de locatie te maken, ik wil nu tijd en geld vinden om op meer onverwachte plekken op te kunnen duiken”, zegt Dürst Britt.

Meer hedendaagse kunstinstellingen zoeken nieuwe plekken om kunst te laten zien. NP3 in Groningen groeide van 10.000 bezoekers in 2011 naar meer dan 30.000 dit jaar, na de opening van een tweede expositieruimte van 500 vierkante meter in de binnenstad. Daarnaast trekt NP3 de aandacht van passanten met interactieve kunst in een door Koolhaas ontworpen bushalte, een etalage en een altijd geopende, gratis toegankelijke tuin. „Daar brengen we ongeveer 100.000 mensen in aanraking met beeldende kunst”, zegt zakelijk directeur Zwaan Ipema.

Nest begon eind 2007 in Den Haag en haalt met zo’n 8.000 bezoekers nu het dubbele van wat het in 2009 aan bezoek ontving. Op beurzen en festivals waar Nest presentaties houdt, komen daar nog eens zo’n 30.000 bezoekers bij. „En er is een nog veel groter publiek dat onze activiteiten volgt via sociale media en NestTV”, zegt directeur Eelco van der Lingen.

Kunsthuis Syb in Beetsterzwaag, dat kunstenaars uit binnen- en buitenland een residency biedt om werk te maken, wil juist meer publiek trekken uit de eigen regio. Syb geniet vooral landelijke bekendheid. „We sluiten ons aan bij regionale evenementen als Praalwagendag op Koningsdag, de Dag van de Kunst en Open Monumentendag”, zegt Annelie Musters. „Vanaf 2014 doen we in de zomermaanden de deuren open voor buitenlandse kunstenaars die een project doen over het Noord-Nederlands landschap of de Friese cultuur.” De Twentse Kunstvereniging Diepenheim en het Noord-Hollandse Kunstfort Vijfhuizen proberen in overleg met natuurorganisaties opgenomen te worden in fiets- en wandelroutes.

Voor Arjon Dunnewind van Impakt , dat zich sinds 1988 in Utrecht profileert met een festival over Nieuwe Media, is er een grens aan popularisering. „Wij zijn heel erg gericht op bezinning op de nieuwe mediacultuur. Daarmee is het lastig een groot publiek te bereiken. Het aantal van 5.000 bezoekers dat we nu trekken, is voor verbetering vatbaar. Daar hebben we plannen voor. Maar een drang naar groter publieksbereik moet niet resulteren in het omvormen van je festival tot een festival met popmuziek en een biertent. Dat moeten wij blijven uitleggen aan de politiek.”