‘Gamen is veel socialer geworden dan vroeger’

Europees directeur legt uit waarom Sony komt met nieuwe spelconsole.

De Playstation 3 is nog vol in bedrijf. En met software-updates was de spelcomputer steeds prima aan te passen aan nieuw ontwikkelingen in de markt. Toch brengt Sony morgen een nieuwe console op de markt. „Computertechnologie – van chips tot cloud computing – heeft een enorme vlucht genomen de laatste jaren en ook de manier waarop mensen games consumeren is Playsveranderd”, zegt Jim Ryan, president van Sony Computer Entertainment Europe en verantwoordelijk voor games in Europa. „De Playstation 4 sluit daar beter bij aan dan de Playstation 3. Maar we blijven de PS3 ondersteunen met nieuwe games en software-upgrades.”

De consument van nu is een ander mens dan in 2006, toen de PS3 verscheen?

„De manier waarop mensen toen en nu hun online leven leiden verschilt enorm. Sociale netwerken werden nauwelijks gebruikt zoals we dat nu gewend zijn. Denk aan de populariteit van YouTube. Bij de PS3 was het onlinedeel bij aanvang erg basaal en eerlijk gezegd niet zo goed. We wilden die sociale structuren en de rol die zij in de levens van mensen spelen onderdeel maken van het gamen. Symbolisch is de toevoeging van een share-button op de controller van de PS4. Jongeren delen graag video’s van gamesessies met vrienden en kunnen daar uren naar kijken.”

Maar wat als je geen jongere bent, of niet actief op sociale media? De demografie van gamers is de afgelopen jaren sterk veranderd.

„We hebben een mooie geschiedenis van het uitgeven van games die niet vallen onder het kopje core-gaming. We zijn er goed in geslaagd meer en meer mensen aan de Playstation te binden. Meer soorten spelers, meer vrouwen, kinderen die met hun ouders spelen. Dat blijft hopelijk groeien.”

Sony kocht in 2012 het cloud computing-bedrijf Gaikai voor vele miljoenen. Hoe belangrijk was die aankoop voor de PS4?

„Een van de dingen die Gaikai’s technologie mogelijk heeft gemaakt is ‘remote play’ tussen een PS4 en een Playstation Vita-handcomputer. Koop je een spel, dan is die op je PS4 en tv te spelen, maar ook op je Vita – de software draait op de PS4. Je kunt je game op je slaapkamer spelen als je vader in de huiskamer voetbal wil kijken. En dat gaan wij deze uitbreiden. Het wordt mogelijk informatie naar een groot aantal ‘client devices’ te streamen. Zo kan je een PS4-ervaring hebben op een tablet of laptop, van Sony of andere makers.”

Opslag van games in de cloud – en niet op de PS4-harddisk – ligt voor de hand maar is niet meteen mogelijk. Waarom?

„De wereldwijde lancering van de PS4 is logistiek al ingewikkeld genoeg zonder dat we gelijk een werkende cloud-infrastructuur optuigen. We beginnen ermee in Noord-Amerika in 2014, en er volgt nog een datum voor Europa. Die is sterk afhankelijk van de verspreiding van de PS4, het gebruik van breedbandinternet in Europese landen. Dat is ingewikkelder en duurt wat langer dan in de VS. Als we het doen, moet het van Playstationkwaliteit zijn.”