Wij presenteren: puik goede plannen Voordeliger maar beter onderwijs? Het kan!

Het kabinet wil de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Leerlingen willen precies hetzelfde: twee voorstellen om dat te bereiken.

Geachte Jet Bussemaker en Sander Dekker,

Hier spreekt een betweterige 17-jarige zesdejaars vwo-scholier uit Didam. Ik wil jullie, minister en staatssecretaris van onderwijs, een puik goed plan mededelen. Als de bazen van het onderwijs is het jullie voornaamste taak om het onderwijs te verbeteren én tegelijkertijd er op te bezuinigen. Ik heb tijdens een doodsaaie luistertoets een idee ontwikkeld om beide te combineren: een verbetering die geld oplevert. Klinkt goed toch? Nou, lees het volgende dan maar.

Eerst die doodsaaie luistertoets. Ongeveer de helft van de tijd bij talenvakken in de bovenbouw geeft de docent de klas een oefenluister- of leestoets. De hoogopgeleide en dure docent doet in die tijd helemaal niets. Deze prijzige leraren kunnen met gemak vervangen worden voor een lager geschoolde én goedkopere onderwijsassistent. De hoogopgeleide docenten hoeven dan per klas maar één uur per week les te geven, slechts in grammatica en uitspraak (waar ze ook voor gestudeerd hebben). De andere onderdelen van het vak maakt de leerling zelfstandig, of onder toezicht van een onderwijsassistent.

Dan de maatschappijvakken. Deze kunnen volledig worden gegeven volgens het hoorcollegeprincipe. Een docent geschiedenis, aardrijkskunde of economie geeft een of twee keer per week een college waarin alle stof wordt uitgelegd. De rest doet de leerling zelf. Nu is het vaak zo dat leerlingen een groot deel van de tijd in de klas, waar een dure docent bij zit, huiswerk moeten maken. Dit moet, zoals de naam ‘huis’-werk al suggereert, thuis gebeuren. Voor vragen kan de leerling bij het kamertje van de docent langs. Controle bestaat niet, want zo zou dat ook niet op het hbo of de universiteit gaan.

Het aantal schooluren per jaar te moet verlaagd worden, zoals het kabinet al van plan is. Leerlingen ophokken en maar huiswerk laten maken kost bakken met geld. De leerling zal veel meer zelfstandigheid krijgen en is volledig verantwoordelijk voor zijn werk. Hij wordt niet op zijn vingers getikt door leraren als hij niet zijn werk doet. Zo sluit het middelbare onderwijs beter aan op de vervolgopleiding, waar een student ook volledig zelf verantwoordelijk en vrij is.

Desondanks zouden de colleges wel in ‘kleine’ groepen van 30, zoals de huidige klassen op middelbaar onderwijs zijn, moeten worden gegeven, om zo het groepsgevoel te behouden. De leerling is dan geen nummer.

Oké, dit plan zal de werkloosheid onder docenten niet aanpakken, maar slechts verschuiven: er komen immers minder werkloze onderwijsassistenten. Het geld dat deze banenverschuiving oplevert, kan weer gebruikt worden om de leraren bij te scholen en zo de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Dit plan zou het kabinet toch moeten aanspreken. Minder uren school: beter voor de financiën én voor de leerling zelf. Dus denk er over na, Jet en Sander! Ik heb door het uitwerken van het plan immers mijn luistertoets verpest.

Met vriendelijke groet, Chiem Balduk