Super Colruyt profiteert van crisis

Alle analisten in hun hemd gezet. Het is de droom van elk bedrijf dat zijn cijfers presenteert. De beursgenoteerde Belgische Colruyt Group nam gisteren alle twijfels weg over de positie van hun retailtak Colruyt, een van Europa’s meest rendabele supermarktketens.

Meer winst- en omzetstijging dan voorspeld, over de periode april-september. En ook het marktaandeel (ruim 26 procent) nam onverwacht toe.

„Colruyt heeft me verrast”, zegt Pascale Weber, analist bij KBC-Securities. „Het motto van Colruyt is: ‘Wij willen de goedkoopste zijn’. Ze voeren dat uit met een ijzeren discipline, en het werkt.”

De 232 Colruyt-winkels in België zijn goed voor een omzet van 2,7 miljard euro (periode april tot en met september), waarmee de retailketen de belangrijkste motor blijft van de Colruyt Group, die met bijna 25.000 werknemers ook internationaal als groothandel actief is. De totale omzet van de groep steeg over de periode april tot en met september ten opzichte van de overeenkomstige periode vorig jaar met 4,6 procent naar 4,3 miljard.

De Colruyt-winkel is de absolute winnaar, zegt analist Weber, op een markt waar duurdere supermarktketens als het Belgische Delhaize en het Franse Carrefour het moeilijk hebben.

„Colruyt weet ook flink te besparen op de kosten. In een Delhaize-winkel liggen er mooie tegels op de vloer, bij Colruyt loop je over beton.”

„We zijn permament bezig om onze kosten te beheersen”, zegt financieel-directeur Marc Hofman van Colruyt. Hij móet wel, want de inkoopprijzen blijven stijgen. En, Hofmans grootste zorg: „De consument blijft zuinig, hij geeft minder uit.”

Volgens KBC-analist Weber bewijzen de goede cijfers van Colruyt „helaas” dat de consument geen enkel vertrouwen heeft in spoedig economisch herstel. „Men jaagt op koopjes, en daar profiteert Colruyt van.”

Vijfentachtig jaar na de opening van de eerste Colruyt-winkels, in 1928, waart de geest van de oprichters nog altijd door het concern. ‘Werkvereenvoudiging’ was het sleutelbegrip, dat Franz Colruyt in de jaren dertig van de vorige eeuw had afgekeken van autofabrikant Ford. Het principe is eenvoudig: van personeel én klant wordt verwacht dat ze zich melden met tips over hoe het beter kan.

„Zo werkt het bij Colruyt nog altijd”, zegt analist Weber. „Een klant die bij de concurrent een potje mayonaise goedkoper kan krijgen, kan dat melden bij Colruyt. De volgende dag nog past Colruyt dan de prijs naar beneden aan.”

Dat gebeurde onlangs nog, bij de opening van een nieuwe winkel van Albert Heijn in Gent. „De prijzenstunts van AH heeft Colruyt meteen opgevolgd. AH is met haar huidige achttien winkels nog klein in België, maar als AH verder uitbreidt gaat Colruyt dat voelen.”

Colruyts financieel-directeur Hofman voorziet dan ook steeds grotere concurrentie. „De groei van nu kunnen we helaas niet volhouden.”