Geen afwijsbrief voor sollicitant

Veel werkzoekenden horen na een sollicitatie niets meer van het bedrijf Niet slim, want dat kost de firma klanten

illustratie veronique de jong

En toen bleef het stil. Je hebt de sollicitatiebrief talloze keren gecheckt. Je moeder heeft de tekst nog gecontroleerd op spelfouten. Je bent zeker van je zaak, deze keer moet het lukken om er minimaal één sollicitatiegesprek uit te slepen. Maar je krijgt geen e-mail. Geen telefoontje. Geen afwijzingsbriefje. Helemaal niks.

Het is een herkenbare situatie voor mensen die een baan zoeken. 43 procent van de Europese werkzoekenden hoort na een sollicitatie niets meer van het bedrijf waar ze hebben gesolliciteerd. Dit blijkt uit een vorige week verschenen onderzoek van vacaturesite StepStone.

Het onderzoek werd gehouden onder ruim 21.000 werkzoekenden in zeven Europese landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Zweden. Het gaat om sollicitaties op een vacature en om open sollicitaties.

Liefst 84 procent van de sollicitanten gaat negatief denken over de werkgever op het moment dat zij geen afwijzing ontvangen. Zij krijgen een negatieve associatie met het bedrijf. En dat is slecht voor de omzet, 60 procent laat weten dat het geen producten of diensten van het bedrijf zal aanschaffen.

Het is een normale beleefdheidsvorm om iets te laten weten aan de kandidaat, zegt Mirjam Aardoom van StepStone Nederland. „Het maakt niet uit of dat nu een telefoontje is, een mail of een brief.” Een organisatie moet een kandidaat binnen twee weken laten weten dat hij of zij het niet is geworden, staat in de gedragscode voor werving en selectie van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling. De code is niet verplicht.

Personeelsafdelingen sturen vaak geen afwijzing omdat ze overbelast zijn, zegt Jaap Paauwe, hoogleraar organisatie en personeel van de Universiteit van Tilburg. „Er komen zo veel sollicitatiebrieven binnen. Ze komen er niet aan toe om een afwijzing te sturen.” Fusies, ontslagen, bezuinigingen op de eigen afdeling, het is momenteel topdrukte bij HR, zegt Paul Boselie, hoogleraar human resource management aan de Universiteit Utrecht. Ook denkt hij dat het aantal open sollicitaties door de crisis fors is toegenomen, en bedrijven zijn eerder geneigd om daar niet op te reageren.

Niet slim, want een sollicitant kan ook een klant zijn, zegt Paauwe. „Een stewardess die solliciteert bij een luchtvaartmaatschappij, kan een week later zelf een vlucht boeken. Veel personeelsmanagers zijn alleen bezig met de interne organisatie, en niet met de sollicitant als potentiële klant.”

Boselie vindt het erg onprofessioneel dat er geen afwijzing wordt gestuurd. Hij adviseert bedrijven vooraf duidelijkere criteria te stellen. „Je moet filters inbouwen.” Zorg bijvoorbeeld voor online formulieren waarin gevraagd wordt naar de kwalificaties van de sollicitant, voordat zij überhaupt kunnen solliciteren. „Zo voorkom je dat je duizenden sollicitatiebrieven in behandeling moet nemen.”