Deze creatieve reclame bezorgde de maker ruzie met de Beastie Boys

Deze knap gemaakte speelgoedreclame waarin meisjes afrekenen met roze speelgoed, werd de afgelopen weken miljoenen keren bekeken. En op de achtergrond woedde een auteursrechtelijke ruzie tussen de Beastie Boys en de fabrikant. Die laatste heeft vandaag een sussende verklaring uitgebracht die de kwestie moet afsluiten.

Deze knap gemaakte speelgoedreclame waarin meisjes afrekenen met het roze speelgoed dat hen steeds wordt opgedrongen, werd de afgelopen weken miljoenen keren bekeken. En op de achtergrond woedde een auteursrechtelijke ruzie tussen de Beastie Boys en de fabrikant. Die laatste heeft vandaag een sussende verklaring uitgebracht die de kwestie moet afsluiten.

In de reclame roepen meisjes op tot verandering: ze willen niet steeds dezelfde soort poppen krijgen en roze spulletjes, maar speelgoed waarbij ze hun hersenen moeten gebruiken. Ondertussen maken ze van al dat cliché-speelgoed een Rube Goldbergmachine. “All our toys look just the same, we would like to use our brains. We are all more than princess maids.” De tekst is een parodie op de tekst van het nummer Girls van de Amerikaanse hiphoppers de Beastie Boys.

De speelgoedproducent, GoldieBlox, oogste veel lof met de reclame. Oók bij de Beastie Boys. Maar ondertussen speelde er een ruzie die eerst door de muzikanten begonnen was, toen weer door de fabrikant en toen toch weer door de Beastie Boys.

http://www.youtube.com/watch?v=Xj1Z7CK7oGo

Beastie Boys: onze muziek mag niemand gebruiken

De Beastie Boys waren niet gediend van het volgens hen oneigenlijke gebruik van hun muziek. Zij hebben ooit besloten dat hun muziek niet mag worden gebruikt voor advertenties - wat bovenstaande video toch overduidelijk is. De speelgoedfabrikant stapte daarop naar de rechter: volgens de producent zou het gebruiken van het nummer “fair use” zijn. Een schande dat de muzikanten dat niet vonden, zo klonk het. Maar dit werd opgevat alsof de Beastie Boys als eerst de gang naar het hof maakte.

Daarop bracht de band een verklaring naar buiten:

“Like many of the millions of people who have seen your toy commercial “GoldieBlox, Rube Goldberg & the Beastie Boys,” we were very impressed by the creativity and the message behind your ad. (…) As creative as it is, make no mistake, your video is an advertisement that is designed to sell a product, and long ago, we made a conscious decision not to permit our music and/or name to be used in product ads. When we tried to simply ask how and why our song “Girls” had been used in your ad without our permission, YOU sued US.”

De originele tekst heeft een wat andere strekking:

Luister naar Luister ‘Girls’ van de Beastie Boys op Spotify

Vandaag kwam er een antwoord.

“Dear Adam and Mike,
We don’t want to fight with you. We love you and we are actually huge fans. (…) Our hearts sank last week when your lawyers called us with threats that we took very seriously. As a small company, we had no choice but to stand up for ourselves. We did so sincerely hoping we could come to a peaceful settlement with you. We want you to know that when we posted the video, we were completely unaware that the late, great Adam Yauch had requested in his will that the Beastie Boys songs never be used in advertising. Although we believe our parody video falls under fair use, we would like to respect his wishes and yours.”

Het nummer is uit de video verwijderd en de rechtszaak ingetrokken.