Bij de kassa aangekomen is de reis duurder geworden

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@nrc.nl gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden

Wie: Reizigers

Wat: Gewijzigde prijs van aangeboden reis

Huisje, palmboompje, strandje, via internet is een reis zo geboekt. Wel altijd opletten wat je waarvoor betaalt, zoals luchthaventaks, administratiekosten of voor betalen met een creditcard. De Reclame Code Commissie heeft vorige week een categorie toegevoegd: hou in de gaten of de prijs van een reis tijdens het boeken stijgt.

Een reis die tijdens het boeken duurder wordt? Het kan, bij ‘live’-boekingssystemen. Het overkwam in mei dit jaar een klant die een vlucht plus hotel naar Sint Maarten boekte. Aan het eind van de boekingsprocedure was de reis ruim 60 euro duurder dan waarvoor deze was aangeboden. De klant diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie, en hij kreeg gelijk.

Bij een live-boekingssysteem kom je tijdens het boeken automatisch in een duurdere prijsklasse als de goedkopere volgeboekt is. „De klant ziet dit niet, maar wordt wel geconfronteerd met een onverwachte en onverklaarbare prijsverhoging”, schrijft de Commissie van Beroep van de Stichting Reclame Code. Zij vindt dat de reisaanbieder klanten direct bij het begin van de boeking moet wijzen op de mogelijkheid dat de reis duurder uitvalt. Saillant is dat de reisaanbieder over wie bij de Reclame Commissie werd geklaagd, aanvoerde dat deze aanbeveling hem „in een ongelijke marktpositie” zal brengen: „alle andere aanbieders” geven bij hetzelfde boekingssysteem „evenmin informatie van een tussentijdse prijswijziging.” Vandaar dat de Stichting Reclame Code een aanbeveling annex waarschuwing publiceert.

Simone van Driel