Overleg hapert over ov-studentenkaart

Er zijn nieuwe reisafspraken voor studenten nodig om te bezuinigen. Lukt dat op tijd?

Studenten kunnen waarschijnlijk ook nog in 2016 vrij reizen met de OV-studentenkaart. Voor minister Bussemaker (Onderwijs, PvdA) en de openbaarvervoerbedrijven wordt het moeilijk nog dit jaar overeenstemming te bereiken over een nieuw contract, aldus bronnen bij openbaarvervoerbedrijven.

Het ministerie van Onderwijs en de ov-bedrijven zijn in gesprek over een nieuw, goedkoper reisarrangement voor studenten. Bussemaker wil de huidige kaart, waarmee studenten doordeweeks of in het weekend gratis reizen, in 2016 vervangen. Een nieuwe regeling moet ook gelden voor mbo-studenten. De aldus bespaarde 425 miljoen wordt in het onderwijs gestoken.

Omdat de lopende overeenkomst twee jaar opzegtermijn heeft en slechts per kalenderjaar kan worden opgezegd, moet voor het eind van dit jaar een nieuwe overeenkomst worden gesloten. Betrokkenen uit de ov-sector laten weten dat de onderhandelingen nog „in een verkennend stadium” zijn. Er zouden tientallen varianten op tafel liggen.

Deze week zitten de partijen weer aan tafel, „maar ik verwacht niet dat we veel vooruitgang boeken”, zegt Jan Breugem, voorzitter van de Stuurgroep Studentenkaart waarin NS, stads- en streekvervoer zijn vertegenwoordigd.

De ov-bedrijven hebben geen haast, omdat een nieuw contract minder oplevert. NS ontving vorig jaar nog 438 miljoen euro van het ministerie om studenten te laten reizen: 20 procent van de omzet uit kaartverkoop. Streekvervoerder Veolia haalt een kwart van zijn inkomsten uit studentenvervoer.

Studentenkaarthouders zijn goed voor een kwart van alle reizigerskilometers, volgens de Mobiliteitsbalans 2013. Van alle vrij-reizenkilometers met de ov-studentenkaart is 14 procent niet-studiegerelateerd.

De nieuwe reisregeling voor studenten hangt politiek samen met het omvormen van de basisbeurs in een sociaal leenstelsel. Bussemaker heeft of het CDA of D66 en GroenLinks nodig voor een meerderheid in de senaat.