Kijken: de war room van Fox Sports tijdens football - gecontroleerde chaos

Drie trucks van ieder zestien meter lang, acht glasvezelkabels, 3500 signalen en meer dan honderdvijftig werknemers. Weekenden achtereen produceert Fox Sports de NFL-footballwedstrijden en dat is een grote klus. Een inkijkje in de ‘control room’.

Een gecontroleerde chaos. Dat is waarschijnlijk de beste omschrijving voor de war room van Fox Sports, beter bekend als de regiekamer. In deze ruimte zitten weekenden achtereen technici, producers en audio consultants die samen met honderd anderen het beeld en geluid van de Amerikaanse National Football League, ook wel NFL, verzorgen. Een grote productie en de mensen die er werken zien het dan ook als een grote verantwoordelijkheid.

Technologiesite The Verge, die vaker van dit soort ‘backstage’ reportages maakt, schrijft over de helse operatie die elk weekend opnieuw voor de deur staat:

It starts at 6AM on Saturday, in the cold, dark Foxboro morning, as the Fox team shows up to unload three 53-foot trucks. Stadiums don’t have much in the way of built-in A / V equipment, so Fox (and every other network) carries everything the crew will need for the weekend inside those trucks — the show has to be built and broken down every weekend. This Saturday, it has to be even faster: there’s a college football game at 4PM.

4K-beelden voor elk detail

Fox probeert veel te experimenteren. In 1996 begonnen ze met de ‘Fox Box’, het inmiddels ingeburgerde blokje links of rechtsboven in beeld die de actuele score toont. Volgens The Verge was Fox in ’96 het eerste netwerk dat ermee begon. Daar kwamen graphics en speciale microfoons die geluid vanaf de zijlijn opnemen bij.

De nieuwste technologie waar Fox mee experimenteert is 4K (Wiki). Deze technologie draait om hoge resolutie video, nog veel hoger dan het inmiddels bekende full hd tv. ’4K’ staat voor beelden van 4000 pixels breed en zorgt voor haarscherp beeld. Op dit moment kunnen veel tv’s deze hoge resolutie beelden nog niet aan, dus daar gebruikt Fox het niet voor. Technische directeur bij Fox, Colby Bourgeios, vertelt waarvoor wel:

It’s all about replay. We can do things like zoom in, look at a guy’s foot… we can see precisely a nice, solid foot, and a line right there, and know that the guy is in. This year is about fine-tuning — finding the right camera, the right lens, the right capture and extraction devices. But even when 4K works convincingly, we need it to be the first or second replay. If we were to sit there and have a 4K replay that we could show two plays later… and that would have reversed the official’s call, well, that’s awful.”