Column

De nieuwe bonuskaart

In de Albert Heijn ben ik Pieter Smit. Adres: Dorpstraat 12. Woonplaats: Utrecht. Gegevens die ik jaren geleden op een formulier heb ingevuld om mijn bonuskaart te krijgen. Dat moest, anders kreeg ik de kaart niet. En geen bonuskaart, geen korting.

Gisteren haalde ik in de Albert Heijn in Kanaleneiland in Utrecht mijn nieuwe bonuskaart op. Vanaf 6 januari is de oude kaart namelijk niet meer geldig. Een mededeling waarmee ik bij elke Albert Heijn word geconfronteerd.

Wat bleek: ik kreeg de nieuwe kaart gewoon mee. Zonder ook maar iets in te vullen. No more Pieter Smit!

Het meisje aan de balie gaf me mee dat als ik de bonuskaart zou ‘activeren’, ik „mooie aanbiedingen” kon krijgen. Activeren betekent: een Mijn AH-profiel aanmaken en persoonsgegevens (naam, geslacht, adres, woonplaats, e-mailadres en geboortedatum) afstaan aan Albert Heijn. Als je dit doet krijg je persoonlijke aanbiedingen per e-mail die ‘aansluiten op je koopgedrag’. Als ik vaak stroopwafels koop, krijg ik korting op stroopwafels. En de AH wijst me op boodschappen die ik nog niet kende, maar mensen zoals ik wel horen te kopen.

Leuk extraatje van Albert Heijn: als ik jarig ben mag ik een kado ophalen (gratis notitieblokjes?). En de volgende keer dat ik mijn sleutelbos met bonuskaart weer laat liggen bij de kassa krijg ik een bericht. Want, zegt de Albert Heijn: „Hoe beter we je kennen, hoe beter we je van dienst kunnen zijn.”

Ook direct opgelost: de vervelende privacyissues met de oude bonuskaart. Die kaart was namelijk zo lek als een mandje. Als je het bonuskaartnummer van je buurvrouw, te vinden op de kassabon, invulde via www.ah.nl kon je precies zien wanneer ze voor het laatst condooms en extra dik wc-papier had gekocht.

Fijn toch? Nee.

Want waarom doet Albert Heijn dit? Wat wint het ermee? De supermarkt krijgt met de nieuwe bonuskaarten betere munitie om ‘voorspellende data-analyses’ uit te voeren. Het is dé goudmijn van de toekomst: voorspellen wat klanten gaan kopen, maar zelf nog niet weten. Bij de Amerikaanse winkelketen Target zijn ze daar al een stuk verder mee, schreef The New York Times. Target kan aan koopgedrag van hun klanten aflezen of ze op dat moment een belangrijke verandering in hun leven ondergaan: een verhuizing of zwangerschap. Deze klanten krijgen specifiek daarop gerichte aanbiedingen. En andere aanbiedingen, want bij een nieuwe levensfase sta je ook open voor een nieuwe levensstijl. En daar horen nieuwe merken bij.

Het is de natte droom van Albert Heijn. Ons beter van dienst zijn én meer geld aan ons verdienen.

Stijn Bronzwaer (@nextstijn) schrijft op deze plek elke week over (nieuwe) media