Conny uit Rhoon bedacht misschien wel de beste slogan van het jaar

De oude slogan ‘Bezorgbeer…dáár blijf je voor thuis’ werkte niet echt goed. Dus besloot de marketingcommissie via Facebook om de wedstrijd ‘Verzin jij de nieuwe slogan voor de Bezorgbeer?’ uit te schrijven. Die wedstrijd mondde uit in misschien wel de beste slogan van het jaar.

Conny uit Rhoon mag een jaar lang gratis eten bestellen. Foto De Bezorgbeer

De oude slogan ‘Bezorgbeer…dáár blijf je voor thuis’ werkte niet echt goed. Mensen hadden geen idee wat voor bedrijf de Bezorgbeer precies was. “He, bezorgen jullie soms beren?” kregen de bezorgers wel eens te horen op straat. Dus besloot de marketingcommissie via Facebook om de wedstrijd ‘Verzin jij de nieuwe slogan voor de Bezorgbeer?’ uit te schrijven.

Die wedstrijd mondde uit in misschien wel de beste slogan van het jaar.

Maar eerst…de overige inzendingen

De 1.399 mensen die De Bezorgbeer leuk vinden op Facebook weten namelijk wél wat het bedrijf doet. Het is een franchise-concept, waarbij bezorgers met een “berenhelm” met “berenoren” in onder meer de omgeving van Rotterdam, Den Haag, Breda en omstreken “berespare-ribs” of “berelekkere saté” rondbrengen. Het eten kan je online bestellen.

Op de Facebook-oproep (“Maak kans op een jaar gratis bestellen!“) kwamen dan ook zo’n zeshonderd reacties bij de marketingcommissie binnen. Hieronder slechts een deel van de creatieve uitspattingen - inclusief de artistieke spelfouten:

Met de bezorgbeer op weg, is je maaltijd onderweg!
De beer voor meer
Lekker eten met gemak, laat het de bezorgbeer weten die bezorgt heerlijke maaltijden, zelfs een warme prak!
Berelekker wat ik je brom!
Keer op keer gaan wij naar de bezorgbeer
Vandaag bestellen of morgen, onze beren komen het eten bezorgen
Wel restaurant kwaliteit eten en geen tafel reserveren als je belt met de bezorgberen
Altijd heerlijk en altijd snel, als ik de bezorgbeer bel
Elke keer, bestel ik bij de bezorgbeer
De bezorgbeer…dat moet je geproBEERd hebben!
De Bezorgbeer, zo geBEERD!
De Bezorgbeer, brengt lekker(s) thuis
Weer of geen weer de bezorgbeer komt altijd weer
Verbindt gewoon mensen, iedereen houdt ervan om te eten bij bezorgbeer!
Warm en vers telkens weer, altijd op tijd De bezorgbeer!
Bezorgbeer gratis thuis bezorgt
De lekkerbekkenberenthuishap!
De bezorgbeer
U belt en besteld / Vroomvroomvroom / En de bezorgbeer komt aangesneld
De bezorgbeer, de brommende smaaksensatsie!
De Bezorgbeer, Smaakt naar honing zo zoet!
Je voelt je een heer bij het eten van de beer
Het is waar, de Bezorgbeer staat altijd voor je klaar!
Krijg de klere,bel de bezorgbere
Wij bezorgen Beresnel, dus aarzel niet maar bel
Ik ga uit mijn stekker!! al dat beren eten is zooooo lekker
Al heb ik een gekke helm op m’n kop, onze maaltijden zijn top!

Maar met deze slogans kon de marketingcommissie van de Beren Holding B.V. weinig, legt directeur Martijn Jansen uit. “We moesten een slogan hebben die precies duidelijk maakte wat we doen.” Daarom vielen de meeste inzendingen al snel af. Ze waren - zie de lijst hierboven - vaak grappig, flauw, lullig maar bovenal onbruikbaar als serieuze slogan. Tot de de commissie op de inzending van Conny uit Rhoon stuitte.

Jansen:

“Conny’s slogan is zo goed omdat het precies zegt wat we willen. En dat het niet rijmt maakt niet uit. Een slogan hoeft niet te rijmen. Neem Sense & Simplicty. Rijmt ook niet.”

De winnaar

Wellicht had de marketingcommissie de nieuwe slogan zelf kunnen bedenken. Maar hij is zo voor de hand liggend, dat ze er zelf misschien nooit waren opgekomen. Daarom waren ze blij met Conny haar inzending. Zo blij dat er een Bezorgbeer aan huis kwam om Conny te verrassen met haar prijs: een jaar lang gratis bestellen bij Bezorgbeer.*

Klik meteen door naar 1 minuut 40, waar Conny zelf haar slogan onthult. Helaas is ze op dit moment nog niet bereikbaar om uit te leggen hoe en op welk moment ze deze geniale ingeving kreeg.

Update 17.24 uur
Het probleem met een slogan die eerder een beschrijving is dan een slogan: de kans is groot dat andere bedrijven hem ook gebruiken. Zo meldt Thuisbezorgd nu dat ze sinds 2002 dezelfde slogan hanteren.

Update 17.41 uur
Ondertussen vermaakt Twitter zich met #ConnySlogans:


*uit de kleine lettertjes: “De winnaar van deze actie, mag gedurende een aaneengesloten periode van 52 weken, op een vooraf bepaald adres, één keer per week bestellen tot een maximale waarde van € 25,- per bestelling.”