China drinkt wat minder Rémy Martin

De tijd dat de Chinese markt de goudmijn was voor Europese luxeproducten lijkt tegenwoordig voorbij. Jarenlang profiteerde verschillende luxebedrijven, van het kledingsmerk Gucci tot cosmeticaproducent L’Oreal, van de sterk groeiende Chinese economie. Maar ruim een maand geleden waarschuwde de topman, Jean-Marie Laborde, van het Franse likeurconcern Rémy Cointreau voor een dalende Chinese verkoop.

Rémy Cointreau (moederbedrijf van zowel de cognac Rémy Martin als de likeur Cointreau) maakte vandaag de bedrijfsresultaten van de afgelopen zes maanden bekend. De nettowinst daalde met 20 procent tot 69 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden, de omzet daalde met 6 procent tot 558 miljoen euro.

De Chinese economie was de voorgaande jaren de groeimotor van het Franse cognac- en likeurmerk. Uit het laatste jaarverslag blijkt dat het bedrijf een omzet boekte van ruwweg 1,2 miljard euro. Bijna 40 procent van deze omzet was afkomstig uit de Aziatische tak, voornamelijk uit China.

De Chinese economie blijft nog stevig groeien, maar niet meer in hetzelfde tempo als vroeger. In 2007 kende China een economische groei van 14,5 procent in het derde kwartaal. Dit jaar bedroeg de Chinese groei ‘slechts’ 7,5 procent in het derde kwartaal. De Chinese consument laat luxeproducten daarom vaker aan zich voorbij gaan. Ook andere bedrijven in dezelfde branche merken dat Chinese consumenten minder geld uitgeven.

„Je moet jezelf niets wijsmaken. Als de Chinese economie van een groei van boven de 10 procent daalt naar 7,5 procent dan volgen er repercussies”, zei topman Pierre Ringuet van likeurbedrijf Pernod Ricard tegen de krant Wall Street Journal. Pernod zag de verkoop van zijn luxemerk Martell Cognac in China vorig jaar met 10 procent dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Ook bij Rémy Cointreau loopt vooral de verkoop van de luxecognac Rémy Martin terug. De omzet van april tot en met september was 327 miljoen euro, een daling van ruim 10 procent in vergelijking met vorig jaar.

In de Verenigde Staten en in Europa nam de verkoop van cognac wel toe, volgens Rémy Cointreau. Maar het bedrijf spreekt van aanhoudende onzekere vooruitzichten in Europa. De Europese economie is nog niet voldoende hersteld, volgens een rapport van investeringsbank J.P. Morgan. Een probleem voor Rémy Cointreau zijn ook de hoge accijnzen die de nationale overheden in Europa heffen op alcohol, zegt de investeringsbank.

Ondanks de „scherpe terugval” van de verkoop in China zegt Rémy Cointreau voor de (middel)lange termijn vertrouwen te in Azië. De „ontwikkelingspotentie” in China zou ongewijzigd zijn.