Apple koopt maker van Microsofts Kinect-sensor

Jarenlang luidde het verwijt van Apple dat Microsoft alles kopieerde wat er in Cupertino bedacht was. Maar nu is het omgekeerd: Apple koopt het bedrijf dat Microsoft inschakelde voor de basis van zijn Kinect-controller.

Wat gaat Apple doen met de 3D-trucjes van Microsoft? Die vraag dringt zich op nu bekend is geworden dat Apple het Israëlische bedrijfje PrimeSense overneemt voor naar schatting 35o miljoen dollar. Persbureau Bloomberg meldde dat de overname, waarover al lang gespeculeerd werd, definitief is. Apple en PrimeSense hebben dat bevestigd.

PrimeSense levert de basis van de Xbox Kinect sensor, waarmee je Microsofts spelconsole kunt bedienen zonder een controller te gebruiken. Deze 3D-sensor herkent personen en gebaren door infraroodbeelden en stereoscopie te combineren in één chip. De Kinect was voor Microsoft een succesnummer; er werden ruim 24 miljoen exemplaren van verkocht en de Kinect zit nu standaard bij de nieuwe Xbox One, die in de VS net op de markt is. De Kinect van de Xbox One  maakt een stuk nauwkeuriger diepteberekeningen dan de eerste generatie. Microsoft licenseert technologie van PrimeSense in de Xbox 360. Maar volgens Bloomberg heeft Microsoft inmiddels zijn eigen 3D-techniek in huis gehaald, in de vorm van de overname van Canesta.

Microsoft does not rely on PrimeSense anymore. The Xbox One that hit store shelves last week has a Kinect sensor based on technology that Microsoft acquired in 2010 when it bought Canesta, a rival to PrimeSense.

Zwaaien naar de tv

Ook Apple, nog altijd verwikkeld in menig patentenstrijd, is er op gebrand om zelf zoveel mogelijk technologie zelf te bezitten. Maar het is nog niet duidelijk waar Apple de 3D-chip zelf voor wil gebruiken. Er wordt al jaren gespeculeerd over een Apple-televisie, en wellicht zou de PrimeSense-chip op zijn plek zijn in een tv die je met gebaren bestuurt.

Wijlen Steve Jobs hintte in zijn biografie nog op zo’n apparaat. Inmiddels heeft Samsung ook al gebaarherkenning en stembesturing in zijn tv’s gebouwd. Het is nog vooral een gimmick: in de praktijk werkt zwaaien en roepen naar de tv niet veel sneller werkt dan een ouderwetse afstandsbediening.

Andere opties zijn gebaarherkenning in laptops, tablets en zelfs telefoons - je zou beter games kunnen spelen op een klein scherm zonder knoppen. Daarnaast is de 3D-herkenning te gebruiken voor interactieve etalages of een futuristische beamer die je met een nonchalant handgebaar naar de volgende slide kunt bewegen, via een projector die je bewegingen volgt. Zie het onderstaande filmpje voor meer potentiële toepassingen.

http://youtu.be/zXKqIr4cjyo