Voor de vaders moet het ook leuk blijven

Kinderpopgroep K3 bestaat vijftien jaar en blikt terug Ze doen nog steeds waar ze goed in zijn: aanstekelijke muziek maken voor kleuters Maar waarom dan altijd in die sexy outfits?

Jonge fans kijken vol bewondering naar hun grote heldinnen. foto andreas terlaak

Eigenlijk had K3 als presentatie van de nieuwe cd afgelopen zaterdag een verrassingsoptreden gepland in het centrum van Amsterdam. De politie hoorde ervan. Het feest werd verplaatst naar Baarn. Ongeveer veertig mensen zagen de gelegenheidsstraatmuzikanten optreden met een gettoblaster.

’s Middags is K3 alsnog in de hoofdstad, voor een persbijeenkomst in het Krasnapolsky Hotel. Toch nog een leuk fotomoment: K3 krijgt op de dag van de release van Loko le al een gouden plaat, dankzij pre-orders.

De hoeveelste cd het is? Dat is afhankelijk van welke je meerekent. Compilaties, musicals? Karen Damen, het roodharige K3-lid, telt dertien studioalbums.

Bijna één per jaar dus, want de Vlaamse meidengroep bestaat vijftien jaar. Dat werd al gevierd met een jubileumshow en cd- en dvd-boxen met hoogtepunten uit het oeuvre. Nu kunnen de fans zich laven aan nieuw werk. Loko le bevat naast de titeltrack nummers als ‘Eya hoya’, ‘Viva viool’ en ‘Koning Willem-Alexander’, waarin de vorst wordt omschreven als teddybeer. Begin volgend jaar wordt ook nog eens een nieuwe bioscoopfilm verwacht: K3 Dierenhotel.

Wat onderscheidt de nieuwe cd van de eerdere? „Er staan niet opeens hardrocknummers tussen of zo”, zegt Karen. „We hebben wel een ballad opgenomen, dat hadden we lang niet meer gedaan”, zegt het Nederlandse lid Josje Huisman.

Nee, K3 doet na vijftien jaar nog steeds waar het goed in is: aanstekelijke muziek maken voor kleuters. In matchende, sexy outfits – ook voor de vaders moet het leuk blijven.

De drie zangeressen zitten achterin de kamer op fauteuils met goudgeverfde stoelranden. Josje Huisman, die zich in 2009 bij K3 voegde nadat zij de tv-talentenjacht K2 zoekt K3 won, draagt een indigoblauwe wollen muts. De zonnebankbruine Karen Damen en Kristel Verbeke dragen dikke sjaals. Een paar keer grissen ze hun iPhones van het bijzettafeltje. Hun nieuwe album klinkt zachtjes op de achtergrond. Karen zingt een paar regels mee. „Luister, dit is het beste liedje op de cd.”

We zijn niet met z’n vieren tijdens het interview. De persvrouw staat erop bij het gesprek te blijven. In dezelfde kamer ramt een Vlaming op de toetsen van zijn laptop – een medewerker van Studio 100, het productiehuis van Gert Verhulst (van Samson en Gert) waaraan K3 verbonden is. De dames lachen hard om elkaar, bijvoorbeeld wanneer Kristel de vraag beantwoordt of de vervanger van Kathleen Aerts per se een Nederlands meisje (leuk voor de Nederlandse afzetmarkt) moest zijn. „We wilden weleens in Ahoy optreden. Da’s waarom ge hier zijt, Josje.”

„Haha, haha.”

In het zaaltje naast de kamer waar het interview plaatsvindt, wordt het fotomoment voorbereid. Er hangt een kamerbreed scherm met de afbeelding van de nieuwe albumhoes. De K3-leden hebben rood-wit geblokte jurkjes en truitjes aan. Josje (27), net als haar voorganger Kathleen blond, is de enige met blote buik.

Op die ene personeelswijziging na, oogt K3 nog hetzelfde als in de begintijd. Karen mag dan 39 zijn en de zwartharige Kristel 37, met een beetje hulp van de computer zien ze er nog net zo jong uit.

Mag K3 niet ouder worden?

Karen: „Ik denk dat elke artiest die zich op het podium begeeft er net wat anders uitziet dan hoe hij thuis rondloopt.”

Josje: „Ik vind dat een rare vraag en een beetje onbeschoft. Dat vraag je aan andere artiesten toch ook niet? Waarom wordt dit altijd aan óns gevraagd?”

Karen: „We hebben nooit willen uitschijnen dat we dezelfde leeftijd hebben als de kinderen. We worden ook niet bekeken als zestienjarigen. Kinderen denken niet na over leeftijd, daar zijn ze totaal niet mee bezig. Ze zien ons eerder als grote zussen. Mochten wij nu doen alsof we vijf jaar waren, dan is ’t iets anders.”

Hoe belangrijk is ‘sexy zijn’ voor de uitstraling van K3?

Karen: „Ik snap de vraag niet.”

Stilte.

Kristel: „Ik denk dat je bedoelt: hoe belangrijk is het voor jullie om voor kinderen te zingen? Awel hè, ik vind niet dat je met een kort rokje tot je bips kunt gaan zingen tot je vijftig bent, ik denk dat de look mee kan evolueren. Maar als ik zie hoe blij mijn kindjes worden als mijn mama voor ze zingt, die nu zestig is... Ik wil dat voor altijd blijven doen. En dat we ons sexy profileren voor papa’s: we beseffen dat we voor een familiepubliek optreden. Wij doen wat we leuk vinden.”

En dat blijven ze doen, voegt Karen eraan toe. „Tien jaar geleden vroegen ze al hoelang we nog door zouden gaan.” Ze worden er nog niet gek van om voor de duizendste keer hun hits ‘Heyah mama’, ‘Tele-Romeo’ en ‘Blub, ik ben een vis’ te zingen. Josje: „Wij hoeven er niet elke dag thuis naar te luisteren.”

Gevraagd naar de hoogtepunten uit hun vijftienjarige carrière, noemen de dames de optredens in het Sportpaleis in Antwerpen en Ahoy in Rotterdam. Dat ze met de Toppers in een volle Amsterdam Arena mochten spelen: ook geweldig. En dat er wassen beelden kwamen van K3 in Madame Tussauds, Amsterdam.

Dieptepunt: de breuk met Kathleen. Toen zij K3 verliet (de band heette zo omdat alle voornamen met een K begonnen), werden de beelden uit Madame Tussauds verwijderd.

En dan was er nog de liefde tussen Gert Verhulst en Josje in 2012. Zijn relatie met de in Steenwijkerwold opgegroeide domineesdochter was van korte duur, maar kreeg veel aandacht in de roddelbladen. Saillant detail: Verhulst was eerder samen met Karen. Gevraagd of de drie naast collega’s ook vrienden zijn, klinkt er een ja.

Ja, ze spreken Kathleen nog. Maar of Studio 100 nog zo blij met haar is? Nadat ze uit K3 stapte, brak ze ook met het productiehuis. Als de verslaggever voor een overzicht om foto’s uit de begindagen vraagt, zegt de persvrouw dat ze door Studio 100 „gebriefd” is om alleen beeldmateriaal met Josje erop te verstrekken.

Wordt de herinnering aan Kathleen uitgewist?

Karen: „Ze staat gewoon op onze dvd-box K3 15 jaar.”

Josje: „Het is een kwestie van googelen, hè? Als je K3 zoekt, kom je zowel mij als Kathleen tegen. Ik vind het niet meer dan normaal dat hier en daar nog eens een fotootje opduikt. Ja, dat mens bestaat, raar om dat te ontkennen, toch?”

Is K3 een format?

Karen: „Nee, we zijn gewoon gaan zingen. Oorspronkelijk was het ook niet voor kinderen bedoeld. We merkten dat onze muziek aansloeg bij jonge kinderen. Later heeft Studio 100 aangeklopt.”

Kristel: „Het is allemaal heel organisch gegaan. Zo had ik een keer bedacht: als ik mijn haar nou zwart verf, Kathleen is blond, Karen rood, dan hebben we de kleuren van de Belgische vlag. Dat vonden we gewoon leuk.”

Zijn jullie pro-België?

Kristel: „K3 spreekt zich nooit politiek uit. Maar ik ben trots dat ik in België woon.”

Kathleen kon worden vervangen. Zijn jullie ook vervangbaar?

Karen: „Goh. Dat is gewoon niet aan de orde. Punt.”