Gebroken wielband lijkt oorzaak van ontsporing goederentrein bij Borne

ProRail onderzoekt de schade aan de goederentrein bij Borne. Foto ANP/ Vincent Jannink

Een gebroken wielband is waarschijnlijk de oorzaak van de ontsporing van een goederenwagon begin deze maand bij het Twentse Borne. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) in een Kamerbrief (pdf) over de eerste bevindingen van het onderzoek naar het voorval.

Mansveld schrijft in antwoorden op vragen van SP-Kamerlid Eric Smaling dat er sinds 2011 geen goederenwagons met wielbanden meer worden aangeschaft en dat de wielen bij versleten wielbanden geen nieuwe meer krijgen. Vanaf 2020 mogen de goederenwagons met wielbanden niet harder dan 80 kilometer per uur, zoals in Europees verband is afgesproken.

Wielbanden zijn een soort stalen banden om de wielen van een trein en zijn bedoeld om treinwielen lang in gebruik te houden ondanks de zware slijtage die optreedt tussen wielen en spoorstaven. Als de wielbanden niet tijdig vervangen worden, kunnen ze breken.

Mansveld: vervoer per spoor duurzame mobiliteit

De burgemeester van Borne had na het incident zijn vrees over de toekomst geuit, wanneer er meer goederentreinen over het spoor zullen gaan rijden. “Begrijpelijke” bezorgdheid, schrijft Mansveld, en de risico’s zullen zoveel mogelijk worden beperkt, maar “een incident is nooit volledig uitgesloten”. Ze schrijft voorstander te blijven van de toename van het goederentransport:

“Vervoer per spoor is een duurzame modaliteit. Een incident, hoe betreurenswaardig ook, doet daar niet aan af.”

Door de ontsporing raakte het spoor over een lengte van enkele kilometers beschadigd. Het treinverkeer tussen Almelo en Hengelo lag dagenlang stil vanwege herstelwerkzaamheden. De Inspectie Leefomgeving en Transport doet onderzoek naar het incident. Een rapport wordt voor de komende zomer verwacht.