‘Uitbreiding snelwegen wordt onvoldoende onderbouwd’

De uitbreiding van snelwegen wordt vaak onvoldoende onderbouwd. De toekomstscenario’s waarmee wordt gerekend in de besluitvorming, gaan uit van een onrealistisch hoge verkeersgroei. Dat staat in een vandaag gepubliceerd onderzoek van CE Delft in opdracht van een aantal natuur- en milieuorganisaties.

Minister Melanie Schultz van Haegen. Foto ANP / Lex van Lieshout

De uitbreiding van snelwegen wordt vaak onvoldoende onderbouwd. De toekomstscenario’s waarmee wordt gerekend in de besluitvorming, gaan uit van een onrealistisch hoge verkeersgroei. Dat staat in een vandaag gepubliceerd onderzoek van CE Delft in opdracht van een aantal natuur- en milieuorganisaties, schrijft persdienst Novum.

De werkelijke hoeveelheid verkeer is volgens de onderzoekers kleiner dan die in het scenario met de laagste groei. Hierdoor wordt het nut van nieuwe snelwegen te gunstig voorgesteld. De natuur- en milieuorganisaties roepen minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) en de Tweede Kamer op de besluitvorming over nieuwe snelwegen te herzien.

Volgens Schultz zijn recente beslissingen wél genomen op basis van realistische cijfers, laat zij weten aan de NOS. “Ik leg geen wegen aan die niet nodig zijn.”

Twitter avatar HWHofs Henrik-Willem Hofs Schultz erkent dat er in t verleden wel een met te rooskleurige cijfers is gewerkt. Niet bij de nieuwe projecten. #wegenbouw #cedelft

Gerekend op hoogste verkeersgroei

Bij de doorrekening van veel wegenprojecten is volgens CE Delft uitsluitend met het scenario met de hoogste verkeersgroei gerekend. Dat betekent dat besluiten over nieuwe snelwegen mogelijk worden gebaseerd op onvolledige en onrealistische informatie. De natuur- en milieuorganisaties wijzen erop dat de aanleg van nieuwe wegen onomkeerbare negatieve gevolgen heeft voor milieu, natuur en landschap. Ze pleiten daarom voor een rationelere onderbouwing.

De onderzoekers namen zes snelwegprojecten met een totaal budget van meer dan vijf miljard euro onder de loep. Als van een ‘realistische verkeersgroei’ wordt uitgegaan, zou de aanleg van de Blankenburgtunnel bij Rotterdam meer kosten dan opleveren. Ook voor de projecten A13/A16 bij Rotterdam, de doortrekking van de A15 bij Arnhem en Nijmegen en de Noordoostcorridor Eindhoven valt de alternatieve doorrekening negatief uit.

GroenLinks wil dat Schultz plannen opnieuw doorrekent’

GroenLinks laat in een reactie weten de aanleg van extra snelwegen te willen stoppen ‘vanwege foutieve cijfers’. Schultz moet opnieuw doorrekenen of haar asfaltplannen wel nodig zijn, gaat Kamerlid Liesbeth van Tongeren maandag voorstellen bij het debat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).

“We moeten niet bouwen voor de leegstand alleen om wegwerkers aan het werk te houden of vanwege de verkiezingsbeloften van de minister. Ik wil dat de minister de aanleg van die wegen stillegt tot duidelijk is of al die miljarden voor asfalt echt nodig zijn. Het is tijd dat ze luistert naar experts die laten zien dat meer asfalt nu geldverspilling is.”

Twitter avatar GroenLiesbeth Liesbeth v Tongeren Je hebt cijfers, prognoses en de goocheltrucs die Schultz gebruikt om meer asfalt neer te leggen. Miljardenverspilling in crisistijd. #MIRT.

Het onderzoek:

CE Delft - Uitbreiding Snelwegen- Nodig of Overbodig