Vergeet-gezichten

redacteur psychologie

Sommige foto’s van mensen zijn beter te onthouden dan andere. Foto’s van gezichten verschillen dus in onthoudbaarheid, concluderen onderzoekers van het MIT in het Journal of Experimental Psychology: General (november). De onderzoekers downloadden meer dan 10.000 portretfoto’s van internet, van mensen die qua leeftijd, geslacht en ras een afspiegeling van de Amerikaanse bevolking vormden. Aan bijna 900 proefpersonen lieten ze die portretfoto’s één voor één zien, een seconde per gezicht, met 1,4 seconden tussen de gezichten. Sommige foto’s kwamen na circa vier en een halve minuut nog een keer terug. Als de proefpersonen dat zagen, moesten ze op de R van repeat drukken. Sommige foto’s werden veel vaker als herhaling herkend dan andere: dat varieerde van 15,5 tot 89,9 procent. De gezichten die het best werden onthouden, werden door een andere groep proefpersonen ‘memorabel’ genoemd, maar ook bijvoorbeeld ‘onverantwoordelijk’, ‘vriendelijk’, en ‘ongelukkig’. Sommige foto’s werden ook veel vaker onterecht als herhaling herkend dan andere. Dat waren foto’s van onder meer ‘verantwoordelijke’, ‘onzekere’, ‘vriendelijke’ en/of ‘introverte ’gezichten.

De onderzoekers zien nu al allerlei toepassingen voor zich van vervolgonderzoek. Filmstudio’s die memorabele hoofdpersonen gaan inzetten en vergeetbare figuranten. Apps die je leren hoe je je moet opmaken om je onthoudbaarheid te vergroten. In hoeverre onthoudbaarheid een eigenschap is van een persoon of een specifieke foto is nog niet onderzocht.