Overijssel en Gelderland willen een extra Betuweroute

Foto ANP / Robert Vos

Samen met het Havenbedrijf Rotterdam onderzoeken de provincies Gelderland en Overijssel de mogelijkheid voor een extra Betuweroute. Die zou een noordelijke aftakking moeten maken naar Oldenzaal. De provincies zien niets in de plannen van het kabinet om extra goederentreinen via de bestaande spoorlijnen te laten lopen, meldt de NOS.

Er wordt verwacht dat het aantal goederentreinen in de komende jaren gaat toenemen. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil dit vervoer over de bestaande spoorlijnen tussen Elst en Oldenzaal laten reizen. De provincies en omwonenden protesteren tegen dit plan.

Een nieuw traject kan op meer instemming rekenen. Jaap Jelle Feenstra van het Havenbedrijf Rotterdam zegt tegen de NOS:

“De aanpassingen van Mansveld zijn duur en verminderen de overlast maar beperkt. Ook is de capaciteit van het bestaande spoor beperkt. Wij willen maximale capaciteit combineren met minimale overlast.”

Nieuw traject dubbel zo duur als aanpassing bestaand spoor

Er wordt al twintig jaar gepraat over een noordelijke tak van de Betuweroute. In 2012 concludeerde het kabinet dat de nieuwe Betuweroute pas in 2040 nodig is. Tot dan zou het bestaande spoor kunnen worden gebruikt. De kosten voor het aanpassen van het bestaande spoor wordt geschat op maximaal 530 miljoen euro. Een nieuwe lijn zou minimaal 1,4 miljard kosten.