Neem wel zelf een hangslot mee voor het kluisje

Beursgenoteerde investeerder 3i neemt goedkope sportschoolketen Basic-Fit over. In budget zit nog wél geld.

Het zakelijk model van Basic-Fit is eenvoudig: personeel weg, goedkope abonnementen, snelle expansie Foto Olivier Middendorp

Waar ze zich ook bevindt in het pand, Natasha Liarte (33) heeft een kastje van wit plastic aan haar broek hangen. Het is de bel. Als er iemand aan de balie staat, dan begint het ding te piepen en spoedt ze zich naar de ingang. Dat moet wel zo: ze bestiert deze vestiging van sportschool Basic-Fit in haar eentje. Ze is vandaag manager, schoonmaker en receptionist ineen – en ze werkt ook nog eens iemand in.

Het is de strategie van fitnessketen Basic-Fit: minder personeel equals minder kosten. Want zo blijf je de goedkoopste.

De totale omzet van de Nederlandse fitnessbranche wordt geschat op 1 miljard euro, maar zal volgend jaar maximaal 2 procent krimpen, schrijft de Rabobank in een trendrapport van vorige maand – sportscholen zijn een „verdringingsmarkt” geworden.

Terwijl de fitnessmarkt kleiner wordt, is de Nederlandse budgetketen Basic-Fit juist flink aan het groeien. Dat Basic-Fit tegen de trend in groeit, is ook de Britse investeringsmaatschappij 3i opgevallen: die neemt een meerderheidsbelang van 55 procent in Basic-Fit voor 110 miljoen euro, zo werd gisteren bekend. Met tweehonderd fitnessclubs is Basic-Fit al de grootste in Europa, maar dat aantal moet de komende tijd flink omhoog.

In de chiquere keten HealthCity, ook eigendom van de huidige eigenaar van Basic-Fit, had 3i geen interesse – in budgetfitness zit het geld. De omzet van Basic-Fit bedroeg vorig jaar tussen de 120 en 150 miljoen euro, zegt financieel directeur Hans van der Aar van Basic-Fit. Die groeit met „percentages met twee getallen”. Afgelopen jaren werden er zo’n tachtig HealthCity filialen verbouwd tot Basic-Fit. Luxe is uit.

Goedkoop fitnessen dus. Hoe dat eruitziet? Het moet gezegd: deze vestiging is brandschoon. De strakwitte muren zijn bedekt met reclame. Op één is een jonge, blonde vrouw te zien die buiten zinnen van geluk sportdrank in een bidon giet. Een wervingscampagne: ‘Draag een nieuw lid aan, gratis yanga voor jou’. Anders betaal je 4 euro extra voor de sportdrank ‘yanga’ – bovenop de vaste 15,95 euro per maand.

En dát met het hele gezin, roept boegbeeld Tatjana Simic in de bekende televisiereclame: „Kom op nou!”

Goedkoop is het inderdaad. Tot april was de vestiging van Natasha nog van HealthCity, en kostte een abonnement 60 euro. Toen werkten er op een dag als deze al gauw tien mensen. Trainers, instructeurs – nu zijn ze allemaal weg. Nou ja, ze zijn er wel, maar dan digitaal.

„Harder! Span die billen aan! Dat is lekker, hè?”, jodelt een vrouw vanaf een reusachtig scherm in de aerobicszaal. Ze doet oefeningen voor op de maat van stampende hiphop. Discolichten springen van helgroen naar knalrood. Het is er uitgestorven.

„Mensen moeten nog een beetje wennen aan de videoklasjes”, legt Natasha uit. Het is één van Basic-Fits kernpunten: waarom een instructeur inhuren als het ook vanaf een scherm kan? Pragmatisch gedacht, maar populair zijn die lessen niet. Sporadisch zijn in deze vestiging, als één van de weinige Basic-Fits, ook ‘live’ klasjes te volgen.

Nieuwe eigenaar 3i denkt dat budget de toekomst heeft. Mensen willen „value”, zegt Pieter de Jong, directeur van 3i in de Benelux. Gewoon goedkoop dus? Zo zou hij het zelf niet noemen. Maar wel: „Veel voor weinig.” Hij is zelf ook lid van Basic-Fit, zegt hij.

De investeringsmaatschappij is ook eigenaar van budgetketen Action – ook al een plek waar De Jong graag en vaak komt. Voor gereedschap en scheerschuim – altijd „goede aanbiedingen”.

Komende jaren zullen enkele tientalen nieuwe Basic-Fits verrijzen in de Benelux, Frankrijk en Spanje. Dat is in ieder geval de wens van de nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Geen sauna

Vrouwen blijven sinds de verbouwing naar Basic-Fit vaker weg, vertelt Natasha. Zij hechten meer waarde aan luxe, denkt ze: persoonlijk contact met een instructeur. Of een sauna. Want die is ook gesloten – al hangen er nog steeds posters van mensen die in badjassen van een stoombad genieten. Over het oude logo is dat van ‘Basic-Fit’ geplakt.

Toch is het drukker geworden. Er komen meer mannen sporten. Precieze aantallen heeft ze niet. Tenminste, niet meer. Onder HealthCity was Natasha clubmanager, nu is ze ‘teamleider’. Een groot verschil, zegt ze. Dat was een kantoorbaan, nu moet ze ook schoonmaken. En de poortjes opendoen, als haar mobiele bel gaat.

Ook de kleedkamers zijn naar de budgetstijl aangepast. Het elektronisch passysteem van de lockersis verwijderd. Vrij letterlijk: in de houten kasten zijn gaten gezaagd. Sporters moeten hun eigen hangslot meenemen.