Meer bier in China en in Afrika

Randstad, Shell en Unilever zagen hun omzet de afgelopen maanden lager uitvallen dan gehoopt door de ongunstige dollarkoers. De gangbare mening onder analisten is dat je tegen deze valutaschommelingen weinig kunt inbrengen. Die les heeft nu ook bierbrouwer SABMiller geleerd. Al vielen de gevolgen mee.

De Brits-Zuid-Afrikaanse eigenaar van Grolsch presenteerde de halfjaarcijfers en blikt terug op meer winst en een bijna stabiele omzet in de zes maanden voorafgaand aan september, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat maakte de brouwer van onder andere Pilsner Urquell en Peroni gisteren bekend. De totale omzet van ’s werelds tweede grootste brouwer (na AB Imbef, van onder andere Jupiler, Corona en Stella) bedroeg 13,1 miljard euro, tegenover 13,0 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst nam met 9 procent toe tot 1,3 miljard euro.

„We blijven inzetten op de kansen in zowel de opkomende als de klassieke markten”, zegt Alan Clark, topman van het bedrijf in een persbericht. Maar het bescheiden succes kwam er vooral dankzij de stijgende verkoop in China (een toename van 12 procent) en Afrika (plus 16 procent). In Europa en Amerika leed de omzet onder de ongunstige koers van de dollar. De euro is ten opzichte van de dollar ongeveer 10 cent minder waard dan een jaar geleden. Ook de waarde van andere valuta die belangrijk zijn voor de bierproducent daalde het afgelopen jaar; onder andere van de Zuid-Afrikaanse rand, de Colombiaanse peso en de Peruaanse sol.

„De waardevermindering van de verschillende belangrijke valuta tegenover de Amerikaanse dollar zal doorgaan”, aldus SABMiller in een begeleidend persbericht. De brouwer verwacht niet dat daar in het voorjaar van 2014 verandering in komt.

Het concern meldt in zijn halfjaarcijfers dat in Nederland het verkochte volume steeg met 3 procent in een markt die volgens het bedrijf „ontzettend competitief” is. Dat het volume toch steeg, schrijft het bedrijf toe aan de innovaties bij Grolsch. In de cijfers is de impact van de staking bij Grolsch overigens niet zichtbaar, omdat die een maand na het afsluiten van het halfjaar plaatsvond. De staking begon nadat de gesprekken over een nieuwe CAO vastliepen. Na een staking van drie dagen kwamen de vakbonden en de directie tot een compromis: de werknemers kregen een loonsverhoging van 2 procent.

Een ander probleem waar SABMiller mee worstelt zijn de hoge bierprijzen. In de meeste Europese landen zijn de accijnzen op alcohol fors verhoogd. Ook in een aantal Zuid-Amerikaanse landen, zoals Peru, is de accijns op alcohol verhoogd. Door de hoge prijzen is de omzet daar licht gedaald.