Aerobics zonder instructeur

De fitnessmarkt krimpt Maar de Nederlandse budgetketen Basic-Fit is de grootste van Europa en groeit enorm Instructeurs zijn er niet meer Klasjes worden vanaf een scherm gegeven

Bij budgetketen Basic-Fit moet je een eigen slot meenemen voor je locker. En er is ook geen sauna. Foto Olivier Middendorp

Verslaggevers

Waar ze zich ook bevindt in het pand, Natasha Liarte (33) heeft een kastje van wit plastic aan haar broek hangen. Het is de bel. Als er iemand aan de balie staat, dan begint het ding te piepen en spoedt ze zich over de linoleumvloer naar de ingang. Dat moet wel zo: ze bestiert deze vestiging van sportschool Basic-Fit in haar eentje. Ze is vandaag manager, schoonmaker en receptionist ineen – en ze werkt ook nog eens iemand in.

Het is de strategie van fitnessketen Basic-Fit: minder personeel equals minder kosten. Want zo blijf je de goedkoopste. Terwijl de fitnessmarkt kleiner wordt, is de Nederlandse budgetketen juist flink aan het groeien. Dat is ook de Britse investeringsmaatschappij 3i opgevallen: die neemt een meerderheidsbelang van 55 procent in Basic-Fit voor 110 miljoen euro, zo werd gisteren bekend. Met tweehonderd fitnessclubs is Basic-Fit al de grootste in Europa, en dat aantal moet de komende tijd flink omhoog.

De chiquere sportschoolketen HealthCity, ook eigendom van de huidige eigenaar van Basic-Fit, wilde 3i er niet bij hebben – in budgetfitness zit nu het geld. Afgelopen jaren werden er al zo’n tachtig HealthCity filialen verbouwd tot Basic-Fit, vertelt financieel directeur Hans van der Aar van Basic-Fit. Luxe is uit.

Luxe is uit

Goedkoop fitnessen dus. Hoe dat eruitziet? Het moet gezegd: deze vestiging is brandschoon. De strak witte muren zijn bedekt met reclame. Op één is een jonge, blonde vrouw te zien die buiten zinnen van geluk sportdrank in een bidon giet. Een wervingscampagne: ‘Draag een nieuw lid aan, gratis yanga voor jou’. Anders betaal je 4 euro extra om yanga-drank te mogen pakken – bovenop de vaste 15,95 euro per maand.

En dát met het hele gezin, roept boegbeeld Tatjana Simic in de bekende televisiereclame: „Kom op nou!”

Goedkoop is het inderdaad. Tot april was de vestiging van Natasha nog van HealthCity, en kostte een abonnement 60 euro. Toen werkten er op een dag als deze al gauw tien mensen. Trainers, instructeurs – nu zijn ze allemaal weg. Nou ja, ze zijn er wel, maar dan digitaal.

„Harder! Span die billen aan! Dat is lekker, hè?” jodelt een vrouw vanaf een enorm scherm in de aerobicszaal. Ze doet oefeningen voor op de maat van stampende hiphop. Discolichten springen van helgroen naar knalrood. Het is er uitgestorven.

„Mensen hier moeten nog een beetje wennen aan de videoklasjes”, legt Natasha uit. Het is één van de kernpunten van Basic-Fit: waarom zou je een instructeur inhuren als het ook vanaf een scherm kan?

Klasjes zijn vooral geliefd onder vrouwen, zegt Natasha. En die blijven sinds de verbouwing naar Basic-Fit vaker weg. Zij hechten meer waarde aan luxe, denkt ze: persoonlijk contact met een instructeur.

Emmelien (23) is zo’n vrouw die het voor gezien houdt bij Basic-Fit. „Ik was lid van HealthCity in Ede, dus toen ik in Amsterdam ging studeren kon ik met mijn pas hier terecht”, legt ze uit. „Ik ben er niet echt over te spreken. De kluisjes kunnen niet dicht, er kunnen geen koptelefoons in de apparaten... Nee, mijn abonnement loopt in december af. Dan ga ik naar de Fit For Free. Daar zitten al mijn vrienden ook.”

Maar niet iedereen heeft daar last van. Magede Barsum (52) komt hier al tien jaar. „Ik heb het zien veranderen van een Fitness First naar een Health City, en nu Basic-Fit. Veel is er niet veranderd: de sauna is weg. Ach, mij maakt het niet uit. Ik betaalde 60 euro, nu 16. Ik ren toch gewoon op de lopende band, klasjes zijn niets voor mij. ”

Veel voor weinig

Nieuwe eigenaar 3i denkt dat budget de toekomst heeft. Mensen willen „value”, zegt Pieter de Jong, directeur van 3i in de Benelux. Gewoon goedkoop dus? Zo zou hij het zelf niet noemen. Maar wel: „Veel voor weinig.” Hij is zelf ook lid van de goedkope sportschool, zegt hij aan de telefoon.

De investeringsmaatschappij is ook eigenaar van budgetketen Action – ook al een plek waar De Jong graag en vaak komt. Voor gereedschap en scheerschuim, en „goede aanbiedingen”. Vandaar.

Komende jaren zullen enkele tientalen nieuwe Basic-Fits verrijzen in de Benelux, Frankrijk en Spanje. Dat is in ieder geval de wens van de nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Het gaat goed met de sportschool, vertelt Natasha. Het is drukker geworden. Er komen meer mannen sporten nu de prijs omlaag is gegaan. Precieze aantallen heeft ze niet. Tenminste, niet meer. Onder HealthCity was Natasha clubmanager, dat was een kantoorbaan. Nu is ze ‘teamleider’. en moet ze ook schoonmaken. En de poortjes opendoen.

Ook de kleedkamers zijn naar de nieuwe budgetstijl aangepast. Het elektronisch passysteem, waarmee de lockers oorspronkelijk open en dicht konden, is verwijderd. Vrij letterlijk: in de houten lockers zijn gaten gezaagd. Sporters moeten nu hun eigen hangslot meenemen.