Twitter experimenteert volop, maar werkt het ook?

Foto ANP / EPA / Andrew Gombert

Twitter werd groot door 140 tekens klein te blijven, maar experimenteert nu volop met nieuwe toeters en bellen. Waarom wordt er gesleuteld aan de succesformule?

Twitter is net naar de beurs gegaan maar maakt nog geen winst. De groei van het aantal gebruikers neemt af en er moeten meer adverteerders aangetrokken worden. Om ruimte te bieden aan advertenties is het nodig dat bestaande gebruikers langer in het Twitter-ecosysteem vastgehouden worden - terwijl de meeste tweets nu juist naar sites buiten het Twitter-netwerk verwijzen.

Daarvoor zoekt het bedrijf nieuwe presentatievormen. Het gevaar is dat de uitbreidingen ten koste gaan van de snelle, overzichtelijke Twitter-tijdslijn die gebruikers gewend waren.

Dat is ook wat Mike Isaac, journalist bij de gezaghebbende techblog AllThingsD, denkt:

But aside from the occasional user grumble, I’d argue Twitter has a much bigger problem: It needs to figure out exactly what it is, and what it wants to be in the future. And from my conversations with people close to the company, it doesn’t seem like Twitter is on that track quite yet.

Een overzicht van de experimenten. Het begon in juni met het account @MagicRecs. Het account stuurt via een direct message (DM) volgsuggesties door te kijken of mensen die jij volgt andere accounts volgen die mogelijk ook voor jou interessant zijn. In oktober kwam daar het account @EventParrot bij. Opnieuw via DM stuurt Twitter dit keer geen suggesties, maar breaking news-berichten.

Ongewild breaking news via Event Parrot

Niet iedereen is blij met de komst van Event Parrot. Al enkele jaren zijn er diverse twitteraccounts die via Twitter breaking news wereldkundig maken. Het verschil tussen deze accounts en Event Parrot is wel dat de tweets van twitteraccounts niet via DM binnenkomen. Daar heeft dan ook niet iedereen behoefte aan. Dat ondervond @BreakingNews afgelopen maandag, toen een tweet van hen over de lancering van een NASA-sonde door Twitter via Event Parrot werd geretweet.

Twitter avatar MelanieDaas Melanie Daas @BreakingNews @Twitter I have a news app on my cell for a reason. And it’s not so Twitter can send me mandatory news notifications. #kthx

Op de blog van @BreakingNews schrijft medeoprichter Cory Bergman:

As NASA’s Maven rocket launched toward Mars, we published a breaking news update. A few minutes later without our knowledge, Twitter resent our @breakingnews tweet as a notification to an unknown number of users as part of the ongoing test. Within moments, we began receiving complaints blaming @breakingnews for notifying them without permission.

We’re huge fans of Twitter — in fact, I believe we were the first news organization that began with a Twitter account — and the Twitter Media team has been very responsive to us. We just hope today’s experiment isn’t a sign of where Twitter wants to take the news – back in time.

Veel veranderingen in Twitter’s apps

Twitter is sinds enige tijd ook zijn apps uitgebreid aan het testen. Dat gebeurt al langer via een betaprogramma op Android, wat vrij normaal is. Maar, sinds de update van gisteravond krijgen een aantal gebruikers - het totale aantal is onduidelijk - een andere vormgeving te zien.

De ene verandering is groter dan de ander. Sommigen krijgen een nieuwe manier te zien om foto’s te uploaden, anderen een compleet andere menubalk en de Nederlandse twittergebruiker Bas van der Ploeg zag een witte menubalk in plaats van een zwarte.

Twitter-app met witte menubalk. Foto Bas van der Ploeg (@basvanderploeg)

Het zijn niet de eerste veranderingen. Voorafgaand aan de beursgang van Twitter gingen er al geruchten dat Twitter bezig was met een grote redesign van zijn mobiele apps. Uiteindelijk kwam er een kleine update uit, met als grootste verschil dat foto’s en video’s voortaan groot in de tijdlijn worden weergeven. Een functie waar velen niet zo blij mee zijn. Daardoor zou namelijk de kracht van Twitter verloren: de beperkte lengte van de tweets waardoor je je tijdlijn makkelijk kunt doorlezen.

Technologieredacteur Marc Hijink omschreef dat vorige week in zijn wekelijkse techcolumn als volgt:

Wat is Twitters goudmijn? Dat is het live-gevoel van al die berichtjes van maximaal 140 tekens. Die beperking in lengte is Twitters grootste pluspunt ten opzichte van andere sociale media. Snel, overzichtelijk, simpel. Maar die eenvoud staat onder druk. Zoals vriendennetwerk Facebook probeert te vertwitteren met hashtags, followers en trending topics, raakt de twittertimeline behoorlijk verfacebookt.