Column

Nog één nachtje slapen en dan: comazuipen!

Fascinerend tv-spotje, dat tegen alcohol en roken onder de achttien. Jong meisje, slechts gehuld in een rudimentair gothic-lijfje en uiterst sexy hotpants komt op het tuinpad haar vader tegen. „Wat ga jij doen?”, vraagt de man verbouwereerd. En zij: „Niks, dat weet je toch...” En terwijl haar wiegende billen traag uit beeld verdwijnen, concludeert de voice-over: „Inderdaad, niks is de afspraak. Niet roken, niet drinken onder de achttien.” Fade out.

In mijn gedachten gaat de film altijd verder. Fade in: het meisje schaart zich bij haar even rudimentair geklede vriendinnetjes. Op de fiets gieren ze het uit van de pret. „Haha, niks! Had jij die ouwe lul van je even tuk. Hé, paas me die joint eens door.” Brommers scheuren voorbij. Flessen bier gaan van hand tot hand.

Cut to: een discotheek, met diep bonkende bassen. Aan de bar zien we het meisje het ene shot na het andere aan haar lippen zetten en achteroverslaan. Daarna zwalkt ze, met een halveliterglas bier in haar hand en een gespierde arm van een jongen om haar heen. Ze lopen in de richting van de toiletten.

Cut to: onder de rand van de toiletdeur door zien we vier voeten. Zoom in: twee mannen- en twee meisjesenkels waar een minuscuul zwart slipje omheen slingert. Fade out.

Fade in: met uitgelopen mascara en te haastig dichtgeknoopte kleren komt het meisje terug het tuinpad op. „Wat heb jij gedaan?”, vraagt haar vader verbouwereerd. En zij: „Niks, dat weet je toch…”

De campagne Nix18 is opnieuw goedbedoelde overheidsbetutteling, die heel graag jongerentaal spreekt. Laten we niks met een x schrijven, dat vinden ze kek! De tenenkrommende leraar die ook wel eens eventjes vet cool uit de hoek kan komen. De campagne komt met dezelfde argumenten tegen roken en drinken die al in mijn eigen jeugd klonken, en ook niet hielpen.

Een vriendinnetje speelde eens in zo’n spotje, geënt op het programma Lingo. Daar mocht ze voortdurend woorden als ‘dildo’ (D-I-L-D-O) spellen en daarna verlekkerd uitroepen: „Maar ik rook niet!” Buiten het tv-scherm rookte ze hartstochtelijk. (En bleef het daar maar bij!) Je kunt ook stoer zijn zonder sigaretten en drank, is steeds de boodschap van die spotjes. En de instinctmatige reactie van de doelgroep: ‘Ja, right…’

Het nieuwe spotje doet me ook denken aan de slogan ‘Alcohol? Nog even niet’. Alsof ze allemaal stonden te popelen. Nog één nachtje slapen… en dan: comazuipen! Want zolang aanmerkelijk populairdere en invloedrijkere tv-minuten als van Oh oh Cherso daartoe oproepen, doet zo’n spotje nix.