‘Gemeenten traag met actie op gevaarlijke wegen’

Een aanrijding tussen een personenbusje en een trekker met aanhanger op de N708 bij Biddinghuizen. Foto ANP / Rick Nederstigt

Maatregelen op plekken waar dodelijke verkeersongelukken hebben plaatsgevonden laten vaak op zich wachten. Gemeenten en provincies ondernemen pas laat actie, schrijft de Volkskrant vanochtend op basis van eigen onderzoek naar alle 4405 fatale ongevallen in Nederland tussen 2006 en 2012.

Dit zou komen door gebrek aan informatie, stroperige samenwerking en doordat vaak meerdere overheden verantwoordelijk zijn. Soms is een kruising een zaak van gemeente én provincie. Spoorwegovergangen zijn de verantwoordelijkheid van spoorbeheerder Prorail en de lokale overheid.

De gevaarlijkste plek van Nederland is volgens de Volkskrant een flauwe bocht in de weg van Boekel naar Veghel in Noord-Brabant. Daar zijn in vijf jaar vier mensen overleden bij vier verkeersongelukken. De gemeente Veghel hing pas na het vierde ongeval een waarschuwingsbord op en laat de politie sindsdien strenger controleren.

Op andere gevaarlijke plekken waar drie of meer dodelijke ongelukken gebeurden, kwamen gemeenten en provincies ook pas laat in actie. Zo zijn in Groesbeek en Apeldoorn, waar op één plek bij drie verschillende ongelukken drie doden vielen, geen maatregelen getroffen door de provincie.

Maatregelen hebben niet altijd effect

Overigens is het nemen van maatregelen niet altijd de oplossing voor het terugdringen van het aantal ongelukken. Als een weggebruiker te vaak wordt gewaarschuwd of te lang moet wachten, werken maatregelen juist averechts. Zo gebeurden er op de spoorwegovergang op de Nassaustraat in Venlo drie dodelijke verkeersongelukken doordat fietsers het rode sein hadden genegeerd.

In Nederland eist het verkeer overigens relatief weinig levens. Het aantal slachtoffers daalde vorig jaar verder naar 650. De meeste doden vallen in Noord-Brabant.

Bekijk hier een kaart met alle dodelijke ongevallen in Nederland tussen 2006 en 2012.