Speelgoed voor het heerlijk avondje is mooi opgeprijsd

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@nrc.nl gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden

Wie: Speelgoedkopers

De kwestie: Nepaanbiedingen

Het lijkt aantrekkelijk, de Lego-trein van Intertoys die is afgeprijsd van 124,99 euro voor 114,99 euro. Alleen kostte die trein vier maanden geleden in dezelfde winkel nog 99,99 euro. Volgens de Consumentenbond zijn de online-speelgoedaanbiedingen van Blokker, bol.com, Intertoys, ToysXL en wehkamp.nl meestal nep. Vaak is de ‘voor’-prijs in november even hoog als die in juli, soms is de ‘aanbieding’ zelfs duurder. Begin november bekeek de bond 75 prijzen van populair speelgoed waarvan de prijzen ook in juli zijn onderzocht. Bedrijven die werden betrapt op valse ‘van’-prijzen kregen van de bond een roe met sinterklaasgedicht opgestuurd.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt met de bond dat sprake is van misleiding van consumenten. „Door ‘van/voor’-prijzen voelen consumenten een grotere aandrang om iets te kopen. Ze denken dat het een aanbieding betreft”, zegt woordvoerder Saskia Bierling. De ACM krijgt echter weinig meldingen. „Het is voor consumenten moeilijk te controleren of een product ooit voor een lagere prijs in de winkel heeft gelegen.” Wat deze vorm van misleiding minder erg maakt, zegt ze, is dat voor consumenten ten minste duidelijk is wat zij moeten betalen. „Bij reissites word je gelokt met een mooie aanbieding, als je dan een ticket gaat boeken komt er ineens nog 50 euro bovenop.”

Vooralsnog komt de ACM niet in actie tegen de winkels met nepaanbiedingen. Zij wacht af welke tips de „ludieke actie” van de Consumentenbond oplevert. Eén tip voor wie sinterklaascadeaus koopt: „Geloof de ‘van’-prijs niet altijd.”

Heeft u ervaringen met nepaanbiedingen? Stuur uw mail naar help@nrc.nl.

Barbara Rijlaarsdam