Opnieuw gedoe over alternatief Fyra

De oppositiepartijen CDA en D66 in de Tweede Kamer hebben de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gevraagd het alternatieve aanbod van de NS voor de probleemtrein Fyra te onderzoeken. De partijen vrezen juridische problemen.

Na het uitvallen van de Fyra begin dit jaar kreeg NS opdracht van het kabinet een alternatief te bedenken. Dat kent echter geen hogesnelheidstreinen meer, de maximumsnelheid is 200 kilometer per uur, vanaf 2022. In 2011 werd al bepaald dat de NS minder hoeft te betalen voor de hsl-concessie, het recht op exploitatie van de lijn.

Daarmee zijn de eisen van de concessie sinds de openbare aanbesteding in 2001 twee keer toe fors aangepast. Deskundigen betwijfelen of dat mag, zonder andere vervoerders een nieuwe kans te geven. De Europese Commissie is inmiddels een onderzoek gestart naar illegale staatsteun.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor, PvdA) heeft het NS-alternatief juridisch getoetst. Maar D66 en CDA willen „rechtszaken voorkomen”, zegt Stientje van Veldhoven (D66). „We zijn er nu in elk geval op tijd bij.”

De Kamer stemde gisteren ook in met een motie die Mansveld dwingt te onderzoeken of de nieuwe NS-treinen sneller kunnen worden geleverd en harder kunnen rijden. Een lastige eis, omdat Mansveld dan opnieuw zou moeten onderhandelen met de NS.