Goudgerande opzegging van een telefooncontract

Wie: Ronald van Boven uit Den Haag

De kwestie: Boete bij beëindigen abonnement

Foto Thinkstock

Wie een abonnement opzegt, krijgt een jammer-dat-u-vertrekt-briefje, een drieregelige bevestiging, in elk geval iets. Ook Ronald van Boven krijgt iets als hij bij ZakelijkeTelefonie.nl zijn contract opzegt. Een ‘slotnota resterende maanden’, van 1.038,17 euro. En een factuur met de ultrakorte mededeling ‘boete, geen opzegging bekend’. Wel duidelijke getalletjes: 750 euro boete + 21 procent btw, samen 907,50 euro.

Van Boven vraagt in een aangetekende brief om uitleg. Hij heeft alle rekeningen betaald , het contract tijdig opgezegd. Hij doet er een kopie van de opzegging bij. Het blijft maanden stil. Dan stuurt ZakelijkeTelefonie.nl twee brieven: binnen 24 uur betalen, anders dreigt afsluiting – na vijf dagen niet betalen wordt het een incassozaak. Van Boven is al maanden afgesloten – wat hij immers wilde, en al zou hij willen betalen, de brieven vertellen niet hoeveel. „Het totale openstaand saldo bedraagt euro: €”, staat er. Begin november dreigt het bedrijf per mail nog eens met een incassobureau als hij niet binnen 24 uur 1.038,17 euro betaalt.

K. Keeke van de afdeling klanttevredenheid van ZakelijkeTelefonie.nl zegt dat Ronald van Boven zijn contract niet op tijd had opgezegd, vandaar de boete. De opzeggingsbrief heeft het bedrijf niet ontvangen. Waarom de aangetekende brief van Van Boven niet is beantwoord, weet Keeke niet. Hoe zit het met de incassopost? Keeke zegt dat waarschijnlijk sprake is van „een misverstand” en dat Van Boven „in een geautomatiseerd proces is terechtgekomen.” „Dat is erg vervelend, ik zal meneer Van Boven bellen.” Dat doet hij, vertelt Ronald van Boven. De boodschap: „Excuses en de zaak is afgehandeld.” Slotnota + boete, dat is samen ineens 0 euro.

Simone van Driel