ACM legt KPN een boete van bijna een miljoen op

Foto ANP / Koen van Weel

KPN heeft vier boetes opgelegd gekregen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) omdat het als netwerkbeheerder concurrenten heeft achtergesteld. Het telecombedrijf moet in totaal 972.977 euro betalen. KPN gaat in beroep.

KPN krijgt de boetes omdat het concurrenten, zoals Tele2 en Online, op zijn glasvezelnetwerk heeft benadeeld bij de introductie van breedbanddiensten in 2009 en 2010. KPN is eigenaar van glasvezel- en kabelnetwerken en is verplicht om concurrenten op die netwerken toe te laten. Concurrenten moeten van KPN ook tijdig informatie ontvangen als het telecombedrijf nieuwe diensten, zoals snellere verbindingen, wil aanbieden op het eigen netwerk. Door dat te doen krijgen concurrenten van KPN de kans om consumenten een alternatief te bieden en ontstaat er meer keuzevrijheid voor de consument, schrijft de ACM.

KPN waarschuwde de concurrenten echter herhaaldelijk niet. Dat levert volgens ACM “ongelijke kansen op voor bedrijven én mogelijk nadeel voor de consument omdat die niet de keuze had tussen verschillende aanbieders/producten”.

De boetes van ACM zijn hoger dan gebruikelijk omdat KPN al vaker dergelijke overtredingen beging. Ook heeft het telecombedrijf niet zelf de overtredingen “ontdekt, gemeld en beëindigd”, zoals met de ACM is afgesproken in gedragsregels. De verhogingen van de boetes variëren van twintig tot honderd procent.

KPN in beroep

KPN betwist de boetes, laat het bedrijf in een persverklaring weten. Het zal beroep aantekenen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

Volgens het telecombedrijf was de ACM destijds niet duidelijk over de termijn waarbinnen het telecombedrijf de concurrenten moest inlichten. Volgens KPN werd in de toenmalige regels gesproken van “een redelijke termijn, van in beginsel minimaal twee maanden”. Volgens KPN was dat niet eenduidig en op meerdere manieren uitlegbaar. De ACM heeft de regel pas in 2012 aangepast in “een termijn van minimaal twee maanden”.