WPG zet 123 mensen en twee tijdschriften opzij

Eén op de zes werknemers van de Weekbladpers Groep verliest zijn baan, voor Opzij en J/M Ouders is geen plaats meer. Het grote boeken- en tijdschrtiftconcern maakte vandaag zijn reorganisatie bekend.

Vijf boeken heeft uitgeefconcern WPG deze week in de top tien van meest verkochte boeken in Nederland. Waaronder de nummer één: de biografie van voetballer Fernando Ricksen. Dat succes is relatief, want de hele boekenmarkt daalt: vorige week werden 13,7 procent minder boeken verkocht dan in dezelfde week een jaar geleden. Bovendien bevindt ook de tijdschriftenpoot van de groep zich in de problemen: De totale oplage van de WPG-bladen (waaronder Happinez, Voetbal international en Linda) liep sinds 2008 met 21 procent terug. Adverteerders nemen nog sneller de benen.

Vanmorgen maakte de Weekbladpers Groep dan ook de al weken verwachte en gevreesde reorganisatie bekend. Het is de grootste uit het bestaan van de organisatie: honderd voltijdsbanen worden in de loop van komend jaar geschrapt, dat is bijna een zesde van het totaal. Voor 123 van de 720 mensen is geen plaats meer. De verliesgevende tijdschriften J/M Ouders en Opzij worden te koop gezet. Ze passen volgens algemeen directeur Koen Clement niet meer in de ‘aangescherpte strategie’ van het bedrijf. Hij wil geen deadline geven wanneer de bladen verkocht moeten zijn. De andere bladen van het bedrijf zijn volgens hem „winstgevend of break even.”

Om kosten te besparen wordt er gezocht naar een pand in het centrum van Amsterdam waar Singel Uitgevers (Querido, Athenaeum, Nijgh & Van Ditmar en Leopold) samen met De Arbeiderspers/A.W. Bruna, de tijdschriftenuitgeverij Weekbladpers Media (inclusief Happinez) en het hoofdkantoor worden ondergebracht. Nu zitten de uitgeverijen nog verspreid over Amsterdam en Utrecht. De verhuizing moet halverwege volgend jaar zijn beslag krijgen. Over verdere structurele veranderingen, zoals het samenvoegen van uitgeverijen, is nog niets besloten, zegt Clement. „In ieder geval zullen ze achter de schermen meer de synergie opzoeken.”

Over de verdeling van de ontslagen over de onderdelen wil Clement niet veel loslaten: „Daarvan willen we eerst de betrokkenen op de hoogte stellen. De ontslagen zullen verspreid worden over alle onderdelen in België en Nederland.” De tijdschriften krijgen geen rompredacties zoals bij veel andere tijdschriftuitgevers. „Wij geloven nog in een model van ‘dedicated teams’.”

Leidende gedachte bij de reorganisatie is het bereiken van „rendementsverbeteringen binnen bestaande activiteiten en stopzetten van verlieslatende activiteiten zonder toekomstpotentieel enerzijds en het creëren van ruimte voor nieuwe investeringen anderzijds”.

De crisis bij WPG is het gevolg van marktontwikkelingen en van risico’s die in het verleden zijn genomen. De financiële druk op het bedrijf is groot. WPG heeft een langlopende schuld van 14,5 miljoen euro, en is niet meer in staat om de financiële afspraken met de Rabobank na te komen. Die bank verlaagde eerder een kredietfaciliteit van 10 naar 5 miljoen euro.

WPG haalde vorig jaar een omzet van 176 miljoen euro, 7,3 procent minder dan in 2011. De afgelopen drie jaar daalde de winst van 11 miljoen euro in 2010 naar nog geen miljoen in 2012. Het grootste probleem ligt bij de algemene boeken. Daar haalt WPG 55 procent van de omzet (28 procent bij de tijdschriften, de rest bij educatieve uitgaven). De omzet daalde vorig jaar met 9,4 procent naar 125 miljoen euro.

De boekendivisie van WPG wordt onevenredig hard getroffen door de teruggang op de hele boekenmarkt, die dit jaar opnieuw zo’n 6 procent in de min zit. Grote bestsellers die de teruggang in de breedte kunnen compenseren, ontbreken. De fusie tussen het commerciële A.W. Bruna en De Arbeiderspers heeft weinig opgeleverd: niet de verkopen van De Arbeiderspers stegen, maar de publiekstitels van Bruna verdwenen het afgelopen jaar uit de bestsellerlijsten: een opvolger van grootverkoper Stieg Larsson werd niet gevonden. De twee uitgevers van het bedrijf, Joop Boezeman en Lex Jansen, vertrokken deze maand al.

Dat er nu meer dan honderd mensen weg moeten, is niet echt een verrassing. Anne Jan de Graaf, bestuurder uitgeverijen van vakbond FNV Kiem: „Voor mij is dit een relatief kleine reorganisatie. Wat er nu gebeurt bij Sanoma of de Telegraaf Media Groep is veel groter. De problematiek is overal hetzelfde.” Tijdschriftenuitgever Sanoma maakte enkele weken terug bekend 32 bladen in de verkoop te zetten; 500 banen dreigen te verdwijnen. Wat kunnen uitgevers doen om het tij te keren? De Graaf: „Niets. Ik weet geen oplossing. Hooguit kun je zeggen dat WPG pas laat op zoek gegaan is naar digitale oplossingen, maar die mogen bij Sanoma en TMG ook nog niet baten.”