De leugens van Armstrong en Rumsfeld, en 8 andere hoogtepunten op IDFA

‘s Werelds grootste documentairefestival staat op het punt van losbarsten, vanaf morgen zijn bijna 300 films te bekijken tijdens de 26ste editie van IDFA. Filmredacteur Raymond van den Boogaard nam het aanbod vast door en selecteerde afgelopen week in NRC de tien beste films van het festival. Return to Homs De openingsfilm is Return to

‘s Werelds grootste documentairefestival staat op het punt van losbarsten, vanaf morgen zijn bijna 300 films te bekijken tijdens de 26ste editie van IDFA. Filmredacteur Raymond van den Boogaard nam het aanbod vast door en selecteerde afgelopen week in NRC de tien beste films van het festival.

Return to Homs

De openingsfilm is Return to Homs van de Syrische regisseur Talal Derki. De docu gaat over twee Syrische vrienden in de verwoeste stad Homs die zijn overgestapt naar het gewapende verzet.

The Armstrong Lie

Alex Gibney was bezig met een bewonderend portret van wielrenner Lance Armstrong, toen deze door de mand viel als hardnekkig doping-gebruiker. Al gedraaide interviews bleken het werk van een getalenteerde leugenaar.

The Unknown Known

De Iraakse dictator Saddam Hussein beschikte in 2003 niet over de massavernietigingswapens die het excuus voor de Amerikaanse inval in zijn land waren. De Amerikaanse politieke top wist dat die wapens een leugen waren, bedoeld om de internationale gemeenschap de inval door de strot te duwen.

Een van de prominentste leugenaars in dit verband was de toenmalige minister van Defensie, Donald Rumsfeld. Filmveteraan Errol Morris neemt Rumsfeld een uitvoerig interview af, niet direct over 2003, maar over de talrijke memo’s over van alles en nog wat die Rumsfeld in de loop van zijn carrière heeft geschreven.

Ai Wei Wei: The Fake Case

Het optreden van de Chinese kunstenaar Ai Wei Wei in deze documentaire maakt veel duidelijk over de aard van het systeem in China, dat je misschien een politiestaat met een menselijk gezicht zou kunnen noemen. En hij heeft geen geheimen – het probleem van China is dat de Communistische Partij, met tachtig miljoen leden, zich gedraagt als een clandestiene organisatie.

The Last of the Unjust

Veteraan Claude Lanzmann, bekend van de negen uur durende film Shoah uit 1985, diept uit zijn archieven een portret op van Benjamin Murmelstein, de laatste voorzitter van de Joodse raad in de Tsjechische gettostad Theresienstadt.

Ain’t Misbehavin,

Schaamteloos egocentrisch zelfportret van filmmaker Marcel Ophüls (Le chagrin et la pitié) waarin zijn vader, de grote speelfilmregisseur Max Ophüls, een grote rol speelt en tal van kleine en grote rekeningen worden vereffend uit Marcels lange leven.

Ne Me Quitte Pas

Portret van het hopeloze leven van twee Belgische alcoholisten in een eeuwige strijd tussen verslaving en het behoud van menselijke waardigheid. Gedraaid door twee jonge Vlaamse filmmakers, Niels van Koevorden en Sabine Lubbe Bakker.

Shado’man

In de hem eigen, hoekige filmstijl begeeft de Nederlandse filmmaker Boris Gerrets zich onder de straatkinderen van Freetown, in het Afrikaanse Sierra Leone. Een zwarte film over zwarte mensen, van heel dichtbij.

Kismet

Kismet is een Turkse soap die in het gehele Midden-Oosten razend populair is. De Griekse filmmaker Nina Maria Paschalidou probeert uit te zoeken wat de attractie is van Kismet, en hoe de serie speelt met maatschappelijke taboes.

Ana Ana

Een onbedoeld neveneffect van de Egyptische revolutie van 2011 is dat de positie van vrouwen enorm is verslechterd. Tegen deze achtergrond speelt deze poëtische film over de verbeeldingswereld van jonge vrouwen in het hedendaagse Kairo.