Sara Kroos in topvorm: intiem en schaamteloos

Sara Kroos Foto Krooskunst

„In Senegal kennen ze geen handsfree bellen. Als ze handsfree bellen, komt dat door de lepra.”

Zie de nieuwe Sara Kroos: grover, liederlijker en schaamtelozer dan ooit in Van Jewelste. Het is Kroos op haar best: zelfverzekerd en vertellend con gusto. De inmiddels 32-jarige cabaretier laat in haar zevende programma zien waar ze allemaal toe in staat is.

Ze durft meer en vuurt zoveel mogelijk grappen af. Groot en klein, vinnig en hyperbolisch, liefst meerdere per zin. Met als onbetwiste publieksfavoriet de puntige benoeming en demonstratie van vijf soorten vrouwelijk orgasmen, waaronder de maandagtwaalfuursirene en de bijnadoodervaring. Een instant klassieker.

In Van Jewelste houdt Kroos het tempo hoog en beent ze met vaste hand het onderwerp generatiekloof uit. Ze zit klem tussen twee generaties: haar goedhartige, bemoeizuchtige, gênante ouders en haar verveelde, om alles zuchtende dochter van tien.

De verhalen over Senegal, wellness centre en schoolplein zijn niet meer dan staketsels om genadeloze typeringen aan op te hangen: van type moeders, heteromannen en -vrouwen, ouders, vrienden. In die veelheid geeft het niet dat een grap soms voor de hand ligt. Om je Indische schoonvader een clichénaam voor Indische mensen te geven is melig, maar Kroos maakt er een nummer van door in elke zin een andere benaming te kiezen en dan levert het onderweg naar de volgende grap toch een extra grinnik op.

Tegenover alle overdrijving staat de introspectieve en intieme toon die ze aanslaat in haar verfijnde liedjes, aan de vleugel, begeleid door een drummer. Na ruim een uur neemt ze zelfs een kort verstild moment – „stop de tijd!” – om aan te geven dat het leven niet beter kan. De ontroering speelt ze snel weg met nieuwe kolder. Dat is knap. Sara Kroos is in topvorm.